Page 9 - due_tallozo_interaktiv_2017_majus_junius_uj
P. 9

press of


        Kutyasuli – nem KutyáKnaK




        „A kutyA Az ember legjobb bArátjA”, „kutyA nélkül lehet élni, de nem érdemes” és más
        hasonló közhelynek tűnő féligazságok.







































       Vogel Dorottya, GT Times, Budapesti
       Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

        Órákig lehetne vitatkozni az állattartás   konfliktuskezelésük, a problémamegoldásuk,   érzelmet. Rossz társaságba keveredett,
       szintjein, viszont az mindenki számára   könnyebben tudnak fókuszálni, így a   és lógott a suliból, elkezdett helyette inni,
       elfogadható (főleg, ha az orvostudomány   figyelemzavaruk is csökken, illetve az   dohányozni, az utcán verekedni, teljesen
       is használja), hogy az állat, főleg a   agressziókezelésük is intenzíven javul.   kifordult önmagából, és elzárkózott a saját
       kutyaterápia, bizonyítottan hatékony.   A kutya feltétlen szeretete, együttműködési   családjától. A szülei aggódtak érte, nem
       A túlmozgásos gyerek megnyugszik a   készsége akaratlanul is jobb kedvre   tudták, hogyan kéne kezelni a helyzetet, féltek,
       kutya jelenlétében, a visszahúzódó pedig   deríti, aktivitásra késztetheti a magányba,   hogyha tiltással fegyelmeznék, akkor csak még
       lassacskán megnyílik. És közben éppen   depresszióba süppedt, pszichoterápiás   inkább eltaszítanák maguktól. Az édesanyja
       azon a téren fejlődnek, ahol elmaradásuk   kezelés elől bezárkózó embereket is. A   kétségbeesésében rátalált egy kutyaterápiás
       van – erre (is) képes a kutyaterápia.  kutya által szolgáltatott különféle ingerek   oldalra. Karácsonyra a fiú egy picike golden
        A terápia során – egy szakmai protokoll   (érintés, simogatás, a mozgás látványa stb.)   retriever kölyköt kapott. Minden felelősség
       szerint – a gyermek a terápiás csapat   és az élő állat irányításával, kontrollálásával   az ő vállát nyomta a következő hónapokban.
       segítségével alakít ki kapcsolatot az állattal.   járó intellektuális kihívások jótékony   A szülei semmit nem segítettek, az ő feladata
       A résztvevő állapotának változását a saját,   hatással vannak idegrendszerünkre.   volt a kutyasétáltatás, etetés, nevelés,
       a terápia megkezdése előtti állapotához   Nemcsak mint serkentő, aktiváló tényező,   minden. Ahogy telt az idő, egyre szorosabb
       viszonyítják. Minden olyan gyerekre, de akár   hanem mint stresszoldó, pszichés   viszony fonódott kutya és gazdi között, és
       felnőttre is jótékony hatással van a terápia,   ellenállóképesség-növelő hatás is.  mindenki nagy örömére a kamaszfiú is inkább
       akik diagnosztizált tanulási nehézséggel,   Nyilvánvalóan nem kell feltétlenül   töltötte az időt a kutyussal sétálva, mint a
       zavarral vagy akadályozottsággal küzdenek,   betegséggel küzdőnek lenni, hogy hatásos   „heverokkal” lógva valahol az utcán. Annyira
       beilleszkedési vagy magatartási gondjai   legyen egy foglalkozás. Az ember számára   jó hatással volt a személyiségfejlődésére,
       vannak, tehát bármilyen szociális probléma,   hihetetlen végig nézni azt a fejlődést, amin egy   hogy az addig céltalan fiú hirtelen tudta, mit
       illetve fizikai- és mentális fogyatékosság   szőrös kis négylábú vezeti végig gazdiját.   akar az élettől. Együtt jártak kutyaiskolába,
       esetén. Minden egyes vezetett óra, amit a   Négy évvel ezelőtt egy fiatal kamasz srác   képezte az állatot és önmagát is. Kutyaoktató
       gyerekek a kutyákkal töltenek, jótékony   nem találta a helyét a szülei válása után.   vált a fiúból. Ma már ő segít olyan elveszett
       hatással vannak az érzelmi fejlődésükre,   Tizenöt éves volt ekkor, tele lázadással,   kamaszokon, mint amilyen ő is volt.
       szociális és empatikus készségükre, javul a   sértettséggel és magába fojtott minden
                                                                                                            9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14