Page 5 - duetallozo_2022_marcius_inderaktiv
P. 5

ZOOM


                            Veszély a világhálón











                                AZ INFLUENSZER SZAVUNK AZ ANGOL „INFLUENCER” MAGYAROSÍTÁSA,
                                AMI AZ „INFLUENCE”, AZAZ MAGYARUL „BEFOLYÁSOLÁS” SZÓBÓL SZÁRMAZIK.
                                TEHÁT A SZÓ SZERINTI MAGYAR FORDÍTÁSA „BEFOLYÁSOLÓ”, MIVEL EZEK AZ
                                EMBEREK VÉLEMÉNYÜKKEL, POSZTJAIKKAL ÉS CSELEKEDETEIKKEL NAGYBAN
                                BEFOLYÁSOLJÁK A KÖZVÉLEMÉNY GONDOLATAIT, AKÁR FONTOS, GLOBÁLIS
                                KÉRDÉSEKBEN IS. DE VAJON VALÓ-E EZ EGY GYEREKNEK VAGY DIÁKNAK?
















                                              Megoszlanak a vélemények arról, vajon   a legmegfelelőbb a fiatal korosztály
                                              jó-e az, ha egy tizenéves belecsöppen az   számára, akik részben az ő véleményükre
                                              influenszerkedés világába. A társadalom   alapozzák gondolkodásmódjukat. Ehhez
                                              nagy része valószínűleg ellene van, mégis   tartozik még a róluk kialakult képpel
                                              egyre több fiatal dönt úgy, hogy belevág   járó hatalmas felelősség is. Egyre több
                                              az online tartalomgyártás világába, már   influenszer lesz példakép a fiatal generációk
                                              akár 12-13 éves korban. Sokan viszont nem   körében, és ezek a tökéletesnek látszó
                                              gondolnak bele ilyenkor, hogy mekkora   életek megtévesztőek lehetnek, az
                                              felelősséget is vesznek a nyakukba   esetek nagy részében pedig azok is.
                                              azáltal, hogy önjelölt követendő példának
                                              állítják be életüket és cselekedeteiket.  Egyre többször láthatjuk, hogy nagy,
                                                                                közismert hírességek milyen nehezen
                                              Az influenszerek véleményükkel nagyban   birkóznak meg a hirtelen rájuk irányuló
                                              befolyásolják a társadalom gondolkodását   óriási figyelemmel, újonnan jött hírnévvel.
                                              egy-egy adott témáról, ezért nagyon   A paparazzik, kommentelők és az önjelölt
                                              körültekintőnek kell lenniük, mit és hogyan   kritikusok sokszor elfelejtik, hogy minden
                                              fogalmaznak meg. Ilyen fiatalon az ember   híresség is csak egy ember, tele érzelmekkel
                                              nem biztos, hogy fel tudja mérni szavai   és érzésekkel. Tinédzserkorban eleve a
                                              milyen súllyal bírnak bizonyos rétegekben,   legtöbben labilis érzelmi állapotba kerülnek,
                                              mekkora tömeg fogadja be véleményét. Arról   a sok ellenük irányuló gyűlölködés pedig
                                              nem is beszélve, hogy követőtáborukat a   könnyen melegágya lehet olyan mentális
                                              fiatal tartalomgyártóknak leginkább még   betegségeknek, mint a szorongás vagy a
                                              náluk is fiatalabbak alkotják. Ilyenkor   depresszió. Ez, valamint a követőknek való
                                              kezdődik el az a folyamat, ahol már nem a   folyamatos „tökéletes” tartalmak gyártása
                                              szülőknél, hanem inkább a kortársaiknál   hozzájárulhat a megfelelési kényszer és
                                              keresik a megoldást a problémákra, ezért   a közösségi médiához való túl szoros
                                              nagyon fontos, hogy a megfelelő, közérthető   kötődés ördögi körének kialakulásához.
                                              üzenetet közvetítsék a rajongók felé – ami
                                              valljuk be, tizenévesen nem kis feladat.  Hiába van számos árnyoldala annak,
                                                                                miért ne fogjon valaki tartalomgyártásba
                                              Az üzenetek átadását az is nehezíti, hogy   ilyen fiatalon, el kell ismerni, hogyha
                                              tizenéves korban kezd el a világnézetük,   gyökeres változásokat szeretnénk a
                                              a dolgokra való látásmódjuk tágulni, így   fiatalabb generációk gondolkodásában, a
                                              aztán a véleményük gyorsabban változhat.   megfelelő üzenetet hordozó influenszerek
                                              A kevés élettapasztalattal bíró tinédzserek   erre részben megoldást jelenthetnek.
                                              gyors véleményváltoztatása pedig nem                   (Bálint Boglárka)
                                                                                                                5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10