Page 4 - 01-36.pdf
P. 4

ZOOM
                                 $ YLOÃJ HJ\ GDUDEMD QDJ\RQ NØ]HOU×O

       Kis karácsony, nagy pénztárca?




       Tudatos költekezés



       az ünnepi kavalkádban









       $= ,//$72=µ %(-*/,.1(. «6 $ 52.216£* ¸66=(*<½/«6«1(. $ +(/<«%( 6=«3(1 /$66$1
       %()«5.·=7(. $ 0«5(7(6 $-£1'«.'2%2=2. «6 $ 9£6£5/£65$ ¸6=7¸.«/· 5(./£02.
       +2*<$1 /(+(7 3£526 /£%%$/ $ )¸/'¸1 0$5$'9$  $ %$1..£57<£. /(&683$6=¯7£6$
       1«/.¾/ 0(*«/1, $= ¾11(3, ,'·6=$.27" (*<£/7$/£1 /(+(76«*(6"










       VÁSÁROLOK, TEHÁT VAGYOK?          kell összehúzni a nadrágszíjat és kevesebből   azonban csökkenthetjük a bolygónkra
       A világnak abban az időszakában élünk,   kihozni a karácsonyi menüt, az ajándékokról   nehezedő terhet. Elsősorban azzal, hogy
       ahol a vásárlás a legnépszerűbb szabadidős   nem is beszélve. Akit azonban anyagilag   átgondoljuk, mi kerüljön a bevásárlókosárba:
       tevékenységgé nőtte ki magát: kár tagadni, a   nem érint nehezen a járványhelyzet, annak   a pazarlás az év minden szakában óriási
       21. század társadalma úgy költekezik, mintha   is érdemes tudatosan, a józan ész határain   probléma, karácsonykor azonban még
       nem lenne holnap. Az ünnepi szezon már   belül költekeznie a karácsonyi időszakban.   nagyobb méreteket ölt. Ha tudatos
       csak hab a tortán; a Halloween leköszönése   A multicégek talán nem is, de bolygónk és a   tervezés előzi meg a bevásárlást, azzal
       után a rénszarvasok és csokimikulások   pénztárcáink garantáltan hálásak lesznek érte!  nemcsak költségek faraghatók le, de a
       foglalják el a terepet, és a forgatagban előbb                       vásárló ökológiai lábnyoma is csökken.
       vagy utóbb a legracionálisabb, szilárd   ÉRZELMI MANIPULÁCIÓ
       elvekkel rendelkező vásárló is elveszíti   A körülöttünk lévő valamennyi erőforrás   Ha elérkezik az ajándékvásárlás ideje, a
       a fejét. A leárazások és a kedvezőbbnél   – az időnk, a lehetőségeink, a vagyonunk   folyamat nagyjából a következőképp zajlik:
       kedvezőbb ajánlatok megbabonázzák a   – véges, és pontosan ezt használják ki a   nyakunkba vesszük a várost, végigjárjuk a
       gondolkodást, és a meghitt családi együttlét   karácsonyi kampányok, akciók és leárazások.   pláza üzleteit és valamennyi szerettünknek
       könnyűszerrel fordul át eszeveszett   Az alapgondolat az, hogy a néhány napig   választunk valami hasznos, vagy épp kevésbé
       halmozásba és pazarlásba. A nagyvállalatok   tartó karácsony rövid és ideiglenes, csupán   hasznos meglepetést. Kérdem én, valóban
       marketingszakemberei páratlan hozzáértéssel   egyszer van egy évben, és mindent bele   szükség van minderre? Csak az lehet ajándék,
       használják ki az év legszebb időszakát, és   kell sűrítenünk abba a három napba, hogy   amin árcédula fityeg, díszdobozban kerül a fa
       hatalmas összegeket gombolnak le az ártatlan   igazán tökéletes legyen. Ezt az elgondolást   alá, majd egyszer-kétszer használt állapotában
       vásárlókról. A nehéz körülmények között   példátlan hatékonysággal ültetik bele a   besüllyed a szekrény mélyére? A kézzel
       élő családok évről évre anyagi korlátokba   vásárlók tudatába, és ellehetetlenítve a józan   készített ajándék érzelmi értéke össze sem
       ütköznek az ünnepi időszakban, az idei   gondolkodást arra biztatnak minket, hogy ne   hasonlítható egy bolti termékével, anyagilag
       karácsony pedig az átlagjövedelemmel   habozzunk megvenni a drágább ajándékot, a   és környezetileg is kedvezőbb, persze időből
       rendelkező lakosságot is próbára teheti.  nagyobb csomagot, a különlegesebb fogást -   és erőfeszítésből valamivel többet igényel
                                         hiszen erre most van lehetőség, holnap pedig   – és nem pontosan ebből kellene többet
       A mögöttünk álló 2020-as évben ugyanis   már nem. A szűkös erőforrások mellett az   áldoznunk egymásnak az ünnepi szezonban?
       megszokhattuk, hogy minden másképpen   ingerek hatása is megkérdőjelezhetetlen: az
       alakul, mint korábban. Nagy családi   ünnepi zene, a csillámló fények és a meleg   Természetesen az ajándékvásárlással
       összejövetelek, külföldi nyaralások helyett   színek az érzékszerveiket „bénítják meg”, és   sincs semmi probléma, különösen akkor,
       maszkok mögé rejtőzve, négy fal közé zárkózva   szintén érzelmi alapon manipulálnak minket.   ha néhány egyszerű támpontot szem
       próbálunk élni (vagy túlélni?), és talán                             előtt tartva, tudatosan nézelődünk. A
       kezdhetünk megbarátkozni a gondolattal,   FENNTARTHATÓ ÉS            multinacionális vállalatok termékei a fél
       hogy idén a karácsony sem a megszokott   PÉNZTÁRCABARÁT KÉSZÜLŐDÉS   világot átutazva érkeznek meg a boltok
       kerékvágásban zajlik majd. A kényszerpihenők,   A karácsonyi zűrzavarban legtöbbünknek   polcaira: mindez nagyban felelős az
       hatósági karantén és munkahelyi leépítések   nem a környezetvédelem áll a fontossági   üvegházhatás és a globális felmelegedés
       kereszttüzében sok-sok magyar családnak   sorrend első helyén, apró odafigyeléssel   kérdésében. Remek alternatíva lehet, ha
       4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9