Page 12 - DUE Tallozo 2019 oktober
P. 12

PONT TE            $ URYDWRW D 1HP]HWL 7HKHWVËJ 3URJUDP  D] (PEHUL (U×IRUUÃVRN URURURURURUURYYDYDYDYDY WRWWRWWRRWRRWWWWWW W W DDDDDD D 11H1H1H1H1HHHHP]P]P]PPP]HWHWWL L 7H7H7H7H77H777 KHKHKHKHKHWVWVVVWVWWVËËJËJËJJJJJ 3333333URURRUU JUJUJUJJUDPDDP
                                      $  $ $ $  $
                                      0L
                                      0L
                                      0L
                                      0LQLV]WËULXPD  ËV D] (PEHUL (U×IRUUÃV 7ÃPRJDWÃVNH]HO× WÃPRJDWMD LQLQLQLQQQLQLQLQQ V]V]V]V]V]VVV]WWWËWËWËËULULULLULULLULXPXPXPXPPXXPX D D DD D DD ËËËËV V V VV V D]D]D]]D]DD]D] ((((((((PEPEPEEPEEHUHUHUHUHUH LLLLL (U(U(U(( ×I×I×I×I×I×IIRURUR UÃUÃUÃVVV
                                      0 0
                                      0L
                                      0L
           $ YLOžJ



           HJ\ YHJ\¦V]






           V]HP¦YHO








           SOKAN ÚGY GONDOLJÁK, HOGY HA SZAKGIMNÁZIUMBAN
           TANULNAK TOVÁBB, NEM SZEREZHETIK MEG AZ ALAP
           *,01£=,80, 78'£67  0,+£/<, =62/7 $= «/· 3«/'$ 5£
           +2*< 0(* /(+(7  6·7 0«* 2/<.25 7¸%%(7 ,6 $'
           VEGYÉSZETI ISKOLÁJÁNAK FELKÉSZÍTÉSE SEGÍTSÉGÉVEL
           „MOSZKVÁIG TANULTA” MAGÁT.






           „A rendszerezés szeretete tetszett meg, hogy
           dolgok mögé láthat az ember” – mondta Zsolt
           mikor arról, kérdeztem, hogy mi volt az a
           dolog, ami megragadta a kémiában. Szerinte
           egy vegyész teljesen más szemszögből közelíti   elhivatottan
           meg a világ működését, másképp látja a   folytassa a tanulást.
           természetet. „Sokszor azon kapom magam   A következő évben
           beszélgetések során, hogy már megint a   ugyanezen a versenyen 2.
           kémiát hoztam szóba” – ugyanis sokszor már   helyezést ért el. Továbbá indult a
           rutinból közelít meg ilyen módon dolgokat.    tavalyi év során egy szakmai versenyen, az
                                              ÁSZÉV-on, ami vegyészeti, gyakorlatorientált
           Már hetedik előtt elérte a kémia rémhíre az   megpróbáltatás volt. Ezen 3. helyezést ért el.
           iskolában. Mindenki azzal riogatta, hogy
           milyen nehéz tantárgy, és milyen sokat kell   Legrangosabb eredménye, hogy eljutott
           rá tanulni. Rettegés lengte körül a tantárgyat,   csapatával Moszkvába a Nemzetközi
           szóval izgatottan ült be az első kémia órájára.   Kémia Tornára kétszer is, ahol először
           Abszolút sikerélménye volt benne, és sokkal   aranyéremmel, majd másodjára
           könnyedebben vette az akadályokat, mint   bronzéremmel tértek haza. A torna előtt
           az osztálytársai. A következő nyár folyamán   12 nyitott végű problémát kaptak, amire
           jobban ráfeküdt a témára, és kicsit beleásta   megoldást kellett találni. Nem feltétlen
           magát a szerves kémiába, így egyenes út   volt helyes válasz, egy kis kreativitást is
           vezetett számára a Petrik Lajos Vegyipari   bele kellett vinni. Előzetesen szaklapokat   Zsolt ebben a félévben kezdte meg egyetemi
           Szakgimnáziumba. Olyan helyen akart tanulni,   böngésztek, és a laborban próbálkoztak   tanulmányait az ELTE kémia alapképzésen.
           ahol nem vágják el tizedikben a kémiát, és a   megoldást találni a feladatra. Mesélt a   Alapvetően a szerves kémia érdekli, mert
           Petrik erre megfelelő opció volt, ahol ráadásul   kísérleteket kísérő kisebb-nagyobb bakikról,   lehet „játszadozni” a reakciókkal, így a
           a vegyész ismereteket angolul tanulhatta.   mikor például nem a legmegfelelőbb   kutatás felé kacsintgat, és reméli, hogy a
                                              anyagokat választották, és rosszul sült   laborgyakorlatokon megszerzett tudása
           Kilencediktől kezdve járt versenyekre, amikre   el. „Az egyik feladat során, mikor ionok   elegendő lesz, hogy a közeljövőben
           külön felkészítő órák voltak a sulijában. Az   színét kellett sorban előállítani, az egyik   betársuljon egy kutatócsoportba. Újabban
           első versenyén, az Irinyi János Országos   osztálytársam véletlen ciángázt fejlesztett”   a matek is egyre inkább érdekli, úgyhogy
           Kémiaversenyen saját korosztályában 1.   – erről az anyagról azt kell tudni, hogy   nem tartja kizártnak azt sem, hogy az
           helyezést ért el. „Teljesen extázisban érzetem   erősen mérgező. Végül sikerült megfelelő   elméleti irányba folytatja a tanulmányait.
           magam” – ez is hozzájárult ahhoz, hogy   megoldásokkal előállniuk a versenyre.            (Szalai Boglárka)
           12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17