Page 10 - duetallozo_2022_szeptember_interaktiv
P. 10

PRESS OF
                                      Válogatás a DUE Médiatábor legjobb írásaiból
           ZENE A NYELVTANULÁS



           ELŐSEGÍTÉSÉHEZ?



           VAGY FORDÍTVA?




           A ZENE ÉS AZ IDEGEN NYELVEK ÖSSZEFÜGGÉSE IGEN ÉRDEKES
           TÉMA, SOKAN FOGLALKOZNAK VELE TUDOMÁNYOS
           TEKINTETBEN, DE AKÁR TELJESEN LAIKUS SZEMMEL IS.
           CIKKÜNKBEN EZEK KAPCSOLATÁT VIZSGÁLJUK, ILLETVE NÉHÁNY
           DUE MÉDIATÁBOROZÓ VÉLEMÉNYÉRE IS KITEKINTÜNK.


           Tény, hogy akik zenével kapcsolatos hobbikat
           űznek, könnyebben tanulnak nyelveket. Ez
           magától értetődő, mivel két különböző zene
           teljesen más hangzással, dallammal, továbbá
           karakterrel rendelkezik, és ez két – akár azonos
           eredetű – nyelvnél is így van. Tudományosan
           bebizonyított, hogy gyermekkorban az
           ember agya sokkal fogékonyabb a nyelv-
           és a zenetanulásra, hiszen az életkor
           előrehaladtával csökken az agyunkban az
           új neuronok és szinapszisok kialakulásának
           száma. Emellett fontos megemlíteni, hogy
           a felnőttek már saját akaratukon kívül is
           problémamegoldási folyamatként tekintenek
           ezen készségek elsajátítására. Ezért van
           szükség minél fiatalabb korban elkezdeni
           tanulásukat, így nagyobb sikereket érhetünk
           el velük később. Viszont összességében az is
           kijelenthető, hogy a kor nem állít akadályokat,
           ha elegendő motiváció él bennünk.
            Egy tavaly augusztusban lezárult
           kutatás eredményeként kiderült, hogy
           nemcsak a zene segíti az embert a nyelvek
           elsajátításában, hanem ez fordítva is így
           van: az idegen nyelvek tanulása a zene
           feldolgozásáért felelős agyi területekre is hat.
            „Aki idegen nyelvet tanul, annak a zenére
           is fogékonyabb lesz az agya” – mondta                                                                 FOTÓ: HERCZEG OLIVÉR
           Marvi Tervaniemi, a Helsinki Egyetem
           oktatástudományi karának kutatási igazgatója.
           Az általa vezetett vizsgálat abból állt, hogy
           8 és 11 év közötti kínai diákokat figyeltek   szótagsorokat különböző szavakként azonosítja,   de gyakorolni és ápolni is szükséges az addig
           meg, akik zenei vagy angol nyelvű oktatási   így e nyelv beszélői között az abszolút hallás   tanultakat. „A tanulás és a zene az agy más
           programban vettek részt. A kutatók a hangok   is gyakoribb. A kínai diákok között ezért az   területeit veszi igénybe, így lényegében egyik
           feldolgozásával kapcsolatos agyi jeleket   a furcsa jelenség mutatkozott meg, hogy a   segíti a másikat. Hosszabb tanulás után azért
           analizálták a gyerekekben a tanév előtt és   nyelvtanulás jobban felgyorsította a korai   pihentető a zenélés/zenehallgatás, mivel akkor
           után, majd azokat összehasonlították más   idegi hangfeldolgozást, mint a zenei oktatás.  pihen az agy tanulásra használt része. Emellett
           képzési programokban részt vevő diákokéval.  „Az alapoktól egy nyelvet megtanulni olyan,   a kettő segíti egymást készségek szempontjából,
            „Az eredmények megerősítették, hogy a   mint egy új kottát értelmezni” – vélekedett   hiszen mindkettőnél erősen koncentrálni kell,
           zenei és a nyelvi oktatás is hatással van a   Németh Fruzsina print csoportos táborozó,   ami a gondolkodást és a problémamegoldó
           hangi jelek idegi feldolgozására” – olvasható   aki három nyelv tanulása mellett kitartóan   képességet is fejleszti.” – fejtette ki véleményét.
           Tervaniemi a kutatásról szóló közleményben.   fuvolázik. Hozzátette, hogy ez azért van, mert   Összefoglalva: mindenki csak a saját sikere
           Más tudósok is hozzátették, hogy ez a vizsgált   minden nyelvnek megvannak a sajátosságai   által tapasztalhatja meg a két tevékenység
           diákok anyanyelvével is magyarázható: mivel   és szabályai. Szerinte ahhoz, hogy el lehessen   egymásra kifejtett pozitív hatását, de ha
           a kínai tonális nyelv, a kínaiul jól beszélők agya   sajátítani az alapokat mind a nyelv- és   nem szeretné, kereshet új módszereket is.
           a különböző hangmagasságú szótagokat vagy   zenetanulásban, fokozatosan kell haladni vele,   (Burzán Lilla)
           10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15