Page 12 - duetallozo_2022_marcius_inderaktiv
P. 12
NETBIZTOS
A rovat a Yettel együttműködésével készül
A MEGTÉVESZTÉS
MŰVÉSZI MARKETINGJE
A CLICKBAIT NAPJAINKBAN
KATTINTÁSVADÁSZ, KLIKKCSAPDA, NETLASSZÓ – A LEGKÜLÖNBÖZŐBB VÁLTOZATOK
FORDULNAK ELŐ A MAGYAR NYELVBEN A CLICKBAIT KIFEJEZÉSRE. NAPJAINK
INFORMÁCIÓDÖMPINGJÉBEN NAGYKANÁLLAL TOLJÁK LE A MEGTÉVESZTŐ
SZALAGCÍMES MÉDIAANYAGOKAT A TUDATLAN OLVASÓK TORKÁN.
kedvéért megfűszerezve felkiáltójelekkel,
mint például a „Megdöbbentő!!!” „hallatlan”
„megható”, de irányulhatnak a személy
felé is, pl. „Meg fogsz döbbenni…”.
Jellemző, hogy ezek a címek kérdő
mondatok, vagy eldöntendő kérdések.
„Minden eldöntendő kérdésre az a válasz,
hogy nem” – írja a XXI. század elején egy
brit újságíró, Ian Betteridge. Megállapítása
örökzöld szabályként él a legtöbb újságíró
A CLICKBAIT EREDETE jelent a webhely – de lényegében bármilyen tudatában, ugyanis helytálló, mivel az olvasó
A figyelemfelhívó címekkel való nyerészkedés közösségi hálót vagy applikációt is érthetjük annak ellenére, hogy tudja a választ, akkor
történetét egészen a XIX. századi Egyesült ezalatt – üzemeltetőjének. Ez tulajdonképpen is kattint, hiszen keresi a cáfolatot, és a
Államokig vezethetnénk vissza, még egy hirdetési marketing-módszer, ami kíváncsisága hajtja. Az olyan címek, mint
bőven az internet előtti időkre. Az akkori a hirdető-üzemeltető-felhasználó elven például a „Felfedezték a rák ellenszerét?”
emberek szintén olvastak híreket – ugyan működik. A hirdető megkeresi az üzemeltetőt biztosan megtévesztő célt szolgálnak.
nem számítógépeken, hanem újságban. Egy és megbízza, hogy az oldalon jelenítsen meg A dobogó harmadik fokát a cikk elolvasását
korabeli lap, a New York Sun főszerkesztője, bizonyos hirdetéseket. Akárhányszor egy ellenző címek foglalják el. „Tuti nem
Benjamin Day volt az, aki először alkalmazta olvasó rákattint, a hirdető fizet az oldalnak. fogod kitalálni…”, „Lehetetlen megoldani
a befolyásoló címválasztás módszerét az Ebből ugyan kölcsönösen profitál mindkét ezt a feladatot”, „Nem fogja elhinni…”
eladások érdekében. A taktika működött, fél, azonban a módszer működéséhez – bármennyire is úgy tűnik, mintha az
az újság sokszorosan kelendőbb lett nagyon fontos, hogy alapos precízséggel oldal saját magának mondana ellent, a
az olvasók kíváncsisága miatt. hozzák létre ezeket a hirdetéseket, különben megcélzott olvasóknál működik. Ugyanis
senki nem fog rákattintani. Ezt a szerkezetet közülük legtöbben a kíváncsiság mellett
MEGJELENÉSE ÉS SZEREPE angolul PPC-nek, vagyis „Pay per Click”-nek pont azért fognak rákattintani a hasonló
A kattintásvadász fogalmazásmód leginkább hívják, és manapság már külön marketing szalagcímű cikkekre, mert saját maguk
az online olvasható cikkek címeiben jelenik szakemberek állnak ilyen projektek mögött. akarják megcáfolni a tartalmukat.
meg különböző formákban. Ezek általában
félrevezetőek, ugyanis a tartalom gyakran HOGYAN LEHET KISZŰRNI A kattintásvadász cikkek és webhelyek
amellett, hogy szenzációhajhász, csupán A CLICKBAIT CIKKEKET? visszaszorításán több szervezet is dolgozik,
legfeljebb a fél igazságot tartalmazza, A siker érdekében a weboldalnak is például a Stop Clickbait – de bárki válhat
célja pedig az adott oldal olvasottságának gondosan kell megválogatnia olvasóinak tudatos olvasóvá. A legkönnyebben úgy lehet
növelése. A téma sok platformon gyakran becsalogatását, ehhez pedig már a cikk védekezni ellenük, hogy nem kattintunk
megáll a fogalom körülírásánál, de fontos címében használ különböző módszereket. rájuk, ehhez pedig elég annyi, hogy
rávilágítani a módszer gazdasági hátterére. A leggyakoribbak a felkavaró, az olvasó ismerjük a kattintásvadász címtípusokat.
Maga a kattintás vagy klikkelés bevételt érzelmeire ható szavak, néha a hatás (Németh Fruzsi)
12