Page 12 - duetallozo_2022_marcius_inderaktiv
P. 12

NETBIZTOS
                                      A rovat a Yettel együttműködésével készül

           A MEGTÉVESZTÉS




           MŰVÉSZI MARKETINGJE




           A CLICKBAIT NAPJAINKBAN







           KATTINTÁSVADÁSZ, KLIKKCSAPDA, NETLASSZÓ – A LEGKÜLÖNBÖZŐBB VÁLTOZATOK
           FORDULNAK ELŐ A MAGYAR NYELVBEN A CLICKBAIT KIFEJEZÉSRE. NAPJAINK
           INFORMÁCIÓDÖMPINGJÉBEN NAGYKANÁLLAL TOLJÁK LE A MEGTÉVESZTŐ
           SZALAGCÍMES MÉDIAANYAGOKAT A TUDATLAN OLVASÓK TORKÁN.











                                                                                kedvéért megfűszerezve felkiáltójelekkel,
                                                                                mint például a „Megdöbbentő!!!” „hallatlan”
                                                                                „megható”, de irányulhatnak a személy
                                                                                felé is, pl. „Meg fogsz döbbenni…”.
                                                                                Jellemző, hogy ezek a címek kérdő
                                                                                mondatok, vagy eldöntendő kérdések.
                                                                                „Minden eldöntendő kérdésre az a válasz,
                                                                                hogy nem” – írja a XXI. század elején egy
                                                                                brit újságíró, Ian Betteridge. Megállapítása
                                                                                örökzöld szabályként él a legtöbb újságíró
           A CLICKBAIT EREDETE                jelent a webhely – de lényegében bármilyen   tudatában, ugyanis helytálló, mivel az olvasó
           A figyelemfelhívó címekkel való nyerészkedés   közösségi hálót vagy applikációt is érthetjük   annak ellenére, hogy tudja a választ, akkor
           történetét egészen a XIX. századi Egyesült   ezalatt – üzemeltetőjének. Ez tulajdonképpen   is kattint, hiszen keresi a cáfolatot, és a
           Államokig vezethetnénk vissza, még   egy hirdetési marketing-módszer, ami   kíváncsisága hajtja. Az olyan címek, mint
           bőven az internet előtti időkre. Az akkori   a hirdető-üzemeltető-felhasználó elven   például a „Felfedezték a rák ellenszerét?”
           emberek szintén olvastak híreket – ugyan   működik. A hirdető megkeresi az üzemeltetőt   biztosan megtévesztő célt szolgálnak.
           nem számítógépeken, hanem újságban. Egy   és megbízza, hogy az oldalon jelenítsen meg   A dobogó harmadik fokát a cikk elolvasását
           korabeli lap, a New York Sun főszerkesztője,   bizonyos hirdetéseket. Akárhányszor egy   ellenző címek foglalják el. „Tuti nem
           Benjamin Day volt az, aki először alkalmazta   olvasó rákattint, a hirdető fizet az oldalnak.   fogod kitalálni…”, „Lehetetlen megoldani
           a befolyásoló címválasztás módszerét az   Ebből ugyan kölcsönösen profitál mindkét   ezt a feladatot”, „Nem fogja elhinni…”
           eladások érdekében. A taktika működött,   fél, azonban a módszer működéséhez   – bármennyire is úgy tűnik, mintha az
           az újság sokszorosan kelendőbb lett   nagyon fontos, hogy alapos precízséggel   oldal saját magának mondana ellent, a
           az olvasók kíváncsisága miatt.     hozzák létre ezeket a hirdetéseket, különben   megcélzott olvasóknál működik. Ugyanis
                                              senki nem fog rákattintani. Ezt a szerkezetet   közülük legtöbben a kíváncsiság mellett
           MEGJELENÉSE ÉS SZEREPE             angolul PPC-nek, vagyis „Pay per Click”-nek   pont azért fognak rákattintani a hasonló
           A kattintásvadász fogalmazásmód leginkább   hívják, és manapság már külön marketing   szalagcímű cikkekre, mert saját maguk
           az online olvasható cikkek címeiben jelenik   szakemberek állnak ilyen projektek mögött.   akarják megcáfolni a tartalmukat.
           meg különböző formákban. Ezek általában
           félrevezetőek, ugyanis a tartalom gyakran   HOGYAN LEHET KISZŰRNI    A kattintásvadász cikkek és webhelyek
           amellett, hogy szenzációhajhász, csupán   A CLICKBAIT CIKKEKET?      visszaszorításán több szervezet is dolgozik,
           legfeljebb a fél igazságot tartalmazza,   A siker érdekében a weboldalnak is   például a Stop Clickbait – de bárki válhat
           célja pedig az adott oldal olvasottságának   gondosan kell megválogatnia olvasóinak   tudatos olvasóvá. A legkönnyebben úgy lehet
           növelése. A téma sok platformon gyakran   becsalogatását, ehhez pedig már a cikk   védekezni ellenük, hogy nem kattintunk
           megáll a fogalom körülírásánál, de fontos   címében használ különböző módszereket.   rájuk, ehhez pedig elég annyi, hogy
           rávilágítani a módszer gazdasági hátterére.  A leggyakoribbak a felkavaró, az olvasó   ismerjük a kattintásvadász címtípusokat.
           Maga a kattintás vagy klikkelés bevételt   érzelmeire ható szavak, néha a hatás            (Németh Fruzsi)
           12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17