Page 7 - DUE_Tallozo_2020_oktober.pdf
P. 7

PRESS OF















































       mögött, ami az egészséges és tudatos   étkezésére. De ekkor is, az a testkép, amit   Az elhízást szerintem hibás erkölcsi lencsén
       életmódra való buzdítás lehet, ekkor is rá   a plakát elérendő és végső célként állít be   keresztül vizsgálni. Nincs olyan, hogy jó
       kell jönnünk, hogy a plakát ennek teljes   irreális és egészségtelen. A másik, sokkal   és rossz test vagy testsúly. De ha lenne
       ellenkezőjét éri el. Elismerem, előfordulat,   valószínűbb eset, hogy egy túlsúlyos   is, ennek kihirdetésére semmiképpen
       hogy egy túlsúlyos vagy az egészségre   vagy egészségre nem figyelő ember egy   sem egy profitszerzésre motivált cég van
       nem figyelő emberben meglátva egy olyan   ilyen plakát hatására legszívesebben csak   felhatalmazva vagy megfelelően képezve. Az
       plakátot, amin két kigyúrt alak és a „Te   hazamenne, elbújna a világ elől és betömne   elhízás moralizálása ezenkívül legitimálja,
       mit (t)eszel a testedért?” szlogen látható,   pár finom, de annál kalóriadúsabb kekszet.   helyessé teszi a súlyalapú megkülönböztetést,
       elhivatottságot és motivációt kezd érezni   Ezek a plakátok nem segíteni akarnak,   egy a társadalomban erősen jelenlévő
       arra, hogy edzeni kezdjen és figyeljen az   hanem kihasználnak. Felhatalmazva érzik   formáját a diszkriminációnak.
                                          magukat arra, hogy megjelenítsék mi az
                                          egészséges és megkülönböztessék azokat,   Ugyan a címben utalok rá, de nem kérem,
                                          akik egészségtelenek, mert túlsúlyosak.   hogy vegyék le vagy tiltsák be ezeket a
                                          Mindennek a hátterében pedig egyedül a   plakátokat. Nem kérem, hogy minden
                                          vásárlóerő motivációja áll, a profit szerzés   reklámot publikálás előtt vizsgáljanak
                                          és természetesen nem egy egészségesebb   meg annak potenciálisan káros hatásainak
                                          egyénekből álló társadalom elérése.  szempontjából. Véletlenül sem akarnám
                                                                            ilyen módon a szólásszabadság vagy a
                                          Azt szokás mondani, hogy minden jó termék   szabadpiac és verseny elvét megsérteni.
                                          egy problémát old meg. Azonban fontos   Csupán annyit kívánok, hogy sok
                                          mérlegelnünk, hogy egy probléma, amire   emberhez és főként testképzavarral küzdő
                                          egy termék választ adni próbál, elve létezett   fiatalhoz eljusson ez a cikk, hogy segítsen
                                          már vagy maga a termék újra létrehozza,   az ilyen hirdetések káros hatásának
                                          bátorítja, rekreálja és megerősíti azt. Egy   kivédésében. Csupán annyit kívánok, hogy
                                          fehérjepor reklám, a „Te mit (t)eszel a   beszédtémává váljon az egészség és az
                                          testedért?” szlogennel és két testépítővel   elhízás moralizálása, és azt kritikával és
                                          pontosan a hibás testképzavar problémáját   fenntartásokkal kezeljék. Csupán annyit
                                          erősíti meg és az elhízás stigmájának   kívánok, hogy ne használják ki az emberek
                                          gondolatát ülteti el újra az emberek fejében.  bizonytalanságait pénzszerzésre.




                                                                                                            7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12