Page 15 - 2Due_tallozo_2019_03
P. 15

TUDÓS CSAJOK













       .RUXQN QDJ\




       SUREO¦PžMžUD





       NHUHVL D PHJROGžVW













       MOSTANÁBAN EGYRE NAGYOBB PROBLÉMA AZ ANTIBIOTIKUM-REZISZTENCIA
       .,$/$.8/£6$  +,6=(1 $= (/.«3(6=7·(1 $'$37¯9 %$.7«5,802. 0,$77 0£5
       (*<5( .(9(6(%% *<µ*<6=(5 +$7£626  ¼- $17,%,27,.8027 9,6=217 0£5 «9(.
       µ7$ 1(0 )('(=7(. )(/  (55·/ $ 352%/«0£5µ/ .«5'(=7(0 6=,/, 3(75$ «9£7
       $ 6=(*(', (*<(7(0 3+' 7$18/µ-£7


       MÁR GYEREKKORODBAN                okoznak, ezeket pedig antibiotikumokkal   foglalkozhatok. Ez pedig egy globális
       IS TUDTAD, HOGY AZ                kezelünk, amelyek olyan anyagok, amelyek   probléma, ami nagyon sok embert érint.
       ANTIBIOTIKUMOKKAL                 baktériumokat tudnak megölni. Az utóbbi
       SZERETNÉL FOGLALKOZNI?            évtizedekben azt láthattuk, hogy egyre   MIVEL FOGLALKOZOL
       Négy- vagy ötéves korom környékén kezdtem   inkább elterjedt az antibiotikumok használata,  JELENLEG?
       el mondogatni, hogy biológus szeretnék   úgy elkezdtek a baktériumok alkalmazkodni   Gyakorlatilag előrejelzéseket próbálunk
       lenni. Akkor még úgy gondoltam, hogy   ezekhez. Így egyre gyakrabban fordul elő   végezni a rezisztencia kialakulásairól. Vannak
       tengerbiológus leszek, és majd delfinekkel   az, hogy nem hatnak az antibakteriális   partnereink, akik antibiotikumokat fejlesztenek,
       fogok beszélgetni. De gimnázium környékén   gyógyszerek sem. Mi pont azt vizsgáljuk, hogy   az ő molekuláikat vizsgáljuk. Például van egy
       rájöttem, hogy a biológia „terepi része”, azaz   hogyan tanulnak meg a baktériumok túlélni,   anyag, ami viszonylag jó egyfajta fertőzésre,
       olyan ágai, mint az ökológia, és a viselkedés   olyan gyógyszerek jelenlétében, amiknek   és azt próbáljuk bebizonyítani, hogy mennyire
       tudomány (etológia) nem nagyon érdekel.   meg kellene őket ölnie. Valamint azt, hogy   hatásos ez egy rezisztencia esetében.
       Így maradt a kísérletezés, azaz a molekuláris   lehetne-e olyan antibiotikumokat kifejleszteni,
       biológia. Az, hogy a biológia honnan jött   amik hosszabb ideig hatnak, esetleg,   KINEK AJÁNLANÁD
       eredetileg, már nem tudom megmondani.  amiknél nem jelenne meg a rezisztencia.  EZT A SZAKMÁT?
                                                                            Fontos, hogy legyen egy elég erős biológia
       ELÉG BONYOLULTAN                  MIVEL FOGOTT MEG EZ                alaptudás, valamint itt tudni kell rendszerben
       HANGZIK AZ ANTIBIOTIKUM-          A TUDOMÁNYTERÜLET?                 gondolkodni. Sokszor van arra szükség, hogy
       REZISZTENCIA EVOLÚCIÓJÁNAK        Egyik oldalról az fogott meg benne, hogyha   összetetten tudj gondolkodni egy-egy dologról.
       VIZSGÁLATA. MI EZ?                látunk egy bonyolult folyamatot, annak   Hiszen sokszor nem feltétlenül pont a kisebb
       Vannak baktériumok, egyszerű egysejtű   hogyan tudunk a mélyére ásni nagyon   részletek segítenek, hanem több dolgot kell
       élőlények, amik nagyon jól alkalmazkodnak   apró részletességgel. Hiszen az egészen   egyszerre vizsgálni a megoldáshoz. De ha
       a környezetükhöz, hiszen nincsen olyan   egyszerűnek tűnő dolgokat is nagyon   az ember szeret nagyobb összefüggésekben
       hely a Földön, ahol nem élnének meg. A   bonyolult alkotóelemek építik fel. Ilyenek   gondolkodni, akkor ez egy izgalmas szakma
       jó alkalmazkodási képességük miatt az   például a baktériumok is. Másrészről pedig   lesz neki, hiszen az élet sok területén
       evolúció náluk nagyon gyorsan, általában   engem mindig is azok a kutatások érdekeltek,   hasznosítható legyen szó egészségügyről,
       néhány nap alatt megfigyelhető. Vannak   amik egészségügyi szempontból fontosak,   mezőgazdaságról vagy akár politikáról.
       olyan baktériumok, amik betegségeket   mert hasznosabbnak érzem, ha ilyen témával            (Fülöp Kata)
                                                                                                          15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20