Page 23 - 01.pdf
P. 23

,,
                                                                                       KRESZTEZODÉS










                                          előtt álljunk a bot nélküli oldalára – mert ha   vele környezetét, de nem csak azt, hogy
                                          a botos oldalra állunk és megfogjuk a kezét,   milyen akadály van előtte, hanem meg tudja
                                          kikapcsoljuk a vakok „szemét” –, és várjuk   mondani, hogy az az adott dolog esetleg
                                          meg, míg ő karol belénk, így elkerülhető az,   miből van, hiszen más hangja van az egyes
                                          hogy toljuk-vonjuk-húzzuk őt. A szakértő   elemeknek, ha hozzá koccantják a botjukat.
                                          hozzátette: ha az utcán találkozunk egy   Hiszen azzal, hogy az egyik érzékszervük
                                          határozottan közlekedő látássérülttel, akkor   nem működik – vagy csak korlátozottan –,
                                          próbáljunk neki szabad utat biztosítani,   a tanárok és ők maguk is arra törekednek,
                                          mert így könnyebben tud haladni. Ha nincs   hogy a további érzékelési területeiket
                                          módunk biztosítani neki a szabad utat, akkor   felfejlesszék, érzékenyítsék. Ezért nehéz és
                                          hangjelzéssel, segítsük őt, figyelve arra, hogy   hosszú folyamat számukra a közlekedés.
                                          nekünk mit jelent a bal és neki mit. Nekünk   Már kiskorban el kell kezdeni a tanulását
                                          látóknak tudunk kell, hogy az a folyamat,   egy-egy útszakasznak. Első lépésnek
                                          hogy egy látássérült megtanul közlekedni   egy mentális térképet kell kialakítaniuk.
                                          forgalomban, az egy hosszú folyamat. Ehhez   Általában gyakorló pályának a Vakok
                                          szakoktató, vagy egy látásában korlátozott   Intézetének környéke szokott számítani. Ha
                                          személy segíti őket. A tanulási folyamathoz,   ez megvan, akkor jöhetnek a bonyolultabb
                                          több segédeszközt is használhatnak, az   szituációk, megállók, pályaudvarok, aluljárók,
                                          egyik ilyen a hosszú fehér botot. Ez egy   többszörös összetett kereszteződések.
                                          többfunkciós eszköz a külvilág számára   A végcél pedig egy egész, de hosszabb
                                          és az ő számukra is. Egyrészt tudatják a   útiterv, ami már hatalmas koncentrációt
                                          közlekedésben résztvevőkkel az állapotukat,   igényel. Pontos mentális térképet kell
                                          így azok tudnak alkalmazkodni hozzájuk.   alkalmazniuk, ismerniük kell a környezetre
                                          Természetesen a legkézenfekvőbb funkciója,   jellemző illatokat – legyen az egy pékség –,
                                          hogy egy vak ember kvázi le tudja tapogatni   vagy szagokat – legyen az kukasziget, vagy
                                                                            csikktartó –, és természetesen az útvonalra
                                                                            jellemző hanghatásokkal is tisztában kell
                                                                            lenniük. Mindez tanulható, de mindenki
                                                                            képességeitől függ, hogy mennyi időt
                                                                            vesz igénybe. Hatalmas segítséget jelent
                                                                            szerencsére az, hogy ma már kiépített
                                                                            vezetővonal-hálózat van Budapesten,
                                                                            emellett több közlekedési lámpa is ad már
                                                                            hangjelzést, ami megkönnyíti a zebrán való
                                                                            átkelést, illetve több telefonos applikáció,
                                                                            navigációs program segíti a közlekedést
                                                                            a vakok számára. Ezek hangjelzésekkel
                                                                            kommunikálnak, és úgy funkcionálnak, akár
                                                                            egy GPS. De a legnagyobb segítség mégis az,
                                                                            ha udvarias figyelmet biztosít nekik egy látó
                                                                            társuk, és akkor és ott segít, amikor kell.
                                                                                                   (Kobl Adrienn)
























                                                                                                          23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28