Page 22 - 01.pdf
P. 22
,,
KRESZTEZODÉS
$ URYDWRW D] 25). 2UV]ÃJRV %DOHVHWPHJHO×]ËVL %L]RWWVÃJ WÃPRJDWMD
MENTÁLIS TÉRKÉP
A KÖZLEKEDÉSHEZ
A KIINDULÁS AZ ASTORIA ALULJÁRÓJA, VAGY A BORÁROS
TÉR, ESETLEG A NÉPLIGET AUTÓBUSZ ÁLLOMÁS. VALLJUK BE,
5«0,6=7·(1 1$*< $ )25*$/20 $ 7¸0(* «6 $ =6,9$-
(=7 /£79$ ,6 1(+«=)(/)2*1, '( +$ 1(0 /£7-8."
AKKOR MÉG NEHEZEBB.
Ahhoz, hogy a világot érzékelni tudjuk, tájékozódást tanár tanítja neki, és ugyanúgy
hogy kibogozzuk ezeket a forgalmas kell számot adnia tudásáról, mint neked
csomópontokat, az egyik legfontosabb földrajzból. Neked egy jegy, egyszeri tudás
érzékszervünk segíthet: a látás. Látjuk a anyag, amit ha elfelejtesz, akkor sem történik
villogó 7-es busz emblémáját, az órát, hogy igazán nagy baj. Neki egy egész életen át tartó
hány perc múlva indul, azt, hogy előttünk tanulás, amelynek ha egy részét elfelejti, tán
négy szépkorú halad forgalmi akadályként, hazamenni sem tud. És ebben a nagy-nagy
és két nagyon fontos üzletember szeli ketté az táskában még vannak egyéb elemek, sok
utunkat, néhány ételmaradékkal szennyezt kacat, ami elzárja az utat a keresett tárgytól.
utcarészt, és ha még nem lenne elég, akkor Ezek az emberek a vakok közlekedésében.
még pár galamb is nehezíti utunkat. Ilyen Mindenhol ott vannak, mozognak, helyzetük
egy átlagos forgalmi csomópont Budapesten nem meghatározható, megtanulható. A
– de nem lehet sokkal könnyebb a helyzet közlekedés részvevői sokszor hátráltatják
Debrecenben sem, és egy kisebb településen a vakokat, önhibájukon kívül is.
is csak a sürgés-forgás kisebb. Ezt átvészelni Horváth Árpád is látássérült. Neki volt
látóként gyerekjáték. És gyengén látóként már szerencséje az ellenkező példát is
vagy vakként? Egy középkori akadálypálya, megtapasztalni, többször segítettek már neki
ahol épp csak tüzet nem okád semmi. az utcán. Ismerjük ezt a furcsa helyzetet,
Látássérültként közlekedni olyan, mint amikor nem is igazán tudjuk, hogy mi a
ha az óriás táskádban keresnél valamit. helyes. Adjuk át a helyünket, fogjuk meg
Tudod, hogy mi van a táskádban, úgy ahogy a karját és kísérjük? Megijesztjük, ha
Rontó Norbert látássérült is tudja, hogy az odalépünk? Vagy ne tegyünk inkább semmit?
Astoriának hány kijárata, hány péksége, kis Az utóbbival követjük el a legnagyobb
üzlete van, hol és milyen távolságra vannak hibát. Fehér Zsigmond rehabilitációs tanár
egymástól a jegypénztárak. A táskában az is szerint egy látássérült emberre se akarjuk
meg van határozva – jó esetben –, hogy az soha ráerőltetni magunkat, mert az mind
egyes eszközök hogyan vannak elrendezve. két fél számára kellemetlen lehet. Ha látunk
Csakúgy, mint a kijáratok az aluljáróban, egy zavart, egy helyben toporgó látássérült
vagy a vezetővonalak, melyek egy vak ember embert, lépjünk oda hozzá, és kérdezzük meg,
életét igencsak megkönnyítik. Rontó Norbert hogy szüksége van-e segítségre, és ha igen,
mindössze 19 éves annyi, akár mint te, és azt pontosan hogyan tegyük. Ha a válasz
most tanulja az Astoriát. Nem úgy, mint igen, akkor az a legjobb, ha informálódunk,
te, hanem vonalak, elhelyezkedések, falak hová akar menni pontosan az illető, és
mentén, amiket botjával le tud tapogatni. A hogyan szeretne eljutni oda. Az elindulás
22