Page 22 - 01.pdf
P. 22

,,
           KRESZTEZODÉS
                                 $ URYDWRW D] 25). 2UV]ÃJRV %DOHVHWPHJHO×]ËVL %L]RWWVÃJ WÃPRJDWMD

        MENTÁLIS TÉRKÉP




        A KÖZLEKEDÉSHEZ










       A KIINDULÁS AZ ASTORIA ALULJÁRÓJA, VAGY A BORÁROS
       TÉR, ESETLEG A NÉPLIGET AUTÓBUSZ ÁLLOMÁS. VALLJUK BE,
       5«0,6=7·(1 1$*< $ )25*$/20  $ 7¸0(* «6 $ =6,9$-
       (=7 /£79$ ,6 1(+«=)(/)2*1,  '( +$ 1(0 /£7-8."
       AKKOR MÉG NEHEZEBB.















       Ahhoz, hogy a világot érzékelni tudjuk,   tájékozódást tanár tanítja neki, és ugyanúgy
       hogy kibogozzuk ezeket a forgalmas   kell számot adnia tudásáról, mint neked
       csomópontokat, az egyik legfontosabb   földrajzból. Neked egy jegy, egyszeri tudás
       érzékszervünk segíthet: a látás. Látjuk a   anyag, amit ha elfelejtesz, akkor sem történik
       villogó 7-es busz emblémáját, az órát, hogy   igazán nagy baj. Neki egy egész életen át tartó
       hány perc múlva indul, azt, hogy előttünk   tanulás, amelynek ha egy részét elfelejti, tán
       négy szépkorú halad forgalmi akadályként,   hazamenni sem tud. És ebben a nagy-nagy
       és két nagyon fontos üzletember szeli ketté az   táskában még vannak egyéb elemek, sok
       utunkat, néhány ételmaradékkal szennyezt   kacat, ami elzárja az utat a keresett tárgytól.
       utcarészt, és ha még nem lenne elég, akkor   Ezek az emberek a vakok közlekedésében.
       még pár galamb is nehezíti utunkat. Ilyen   Mindenhol ott vannak, mozognak, helyzetük
       egy átlagos forgalmi csomópont Budapesten   nem meghatározható, megtanulható. A
       – de nem lehet sokkal könnyebb a helyzet   közlekedés részvevői sokszor hátráltatják
       Debrecenben sem, és egy kisebb településen   a vakokat, önhibájukon kívül is.
       is csak a sürgés-forgás kisebb. Ezt átvészelni   Horváth Árpád is látássérült. Neki volt
       látóként gyerekjáték. És gyengén látóként   már szerencséje az ellenkező példát is
       vagy vakként? Egy középkori akadálypálya,   megtapasztalni, többször segítettek már neki
       ahol épp csak tüzet nem okád semmi.   az utcán. Ismerjük ezt a furcsa helyzetet,
        Látássérültként közlekedni olyan, mint   amikor nem is igazán tudjuk, hogy mi a
       ha az óriás táskádban keresnél valamit.   helyes. Adjuk át a helyünket, fogjuk meg
       Tudod, hogy mi van a táskádban, úgy ahogy   a karját és kísérjük? Megijesztjük, ha
       Rontó Norbert látássérült is tudja, hogy az   odalépünk? Vagy ne tegyünk inkább semmit?
       Astoriának hány kijárata, hány péksége, kis   Az utóbbival követjük el a legnagyobb
       üzlete van, hol és milyen távolságra vannak   hibát. Fehér Zsigmond rehabilitációs tanár
       egymástól a jegypénztárak. A táskában az is   szerint egy látássérült emberre se akarjuk
       meg van határozva – jó esetben –, hogy az   soha ráerőltetni magunkat, mert az mind
       egyes eszközök hogyan vannak elrendezve.   két fél számára kellemetlen lehet. Ha látunk
       Csakúgy, mint a kijáratok az aluljáróban,   egy zavart, egy helyben toporgó látássérült
       vagy a vezetővonalak, melyek egy vak ember   embert, lépjünk oda hozzá, és kérdezzük meg,
       életét igencsak megkönnyítik. Rontó Norbert   hogy szüksége van-e segítségre, és ha igen,
       mindössze 19 éves annyi, akár mint te, és   azt pontosan hogyan tegyük. Ha a válasz
       most tanulja az Astoriát. Nem úgy, mint   igen, akkor az a legjobb, ha informálódunk,
       te, hanem vonalak, elhelyezkedések, falak   hová akar menni pontosan az illető, és
       mentén, amiket botjával le tud tapogatni. A   hogyan szeretne eljutni oda. Az elindulás
       22
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27