Page 20 - untitled
P. 20

LÉGY RÉSEN!          $ PHOOËNOHWHW D 1HP]HWL %ÝQPHJHO×]ËVL 7DQÃFV
                                    ËV D %HOÞJ\PLQLV]WËULXP WÃPRJDWMD








          FELELŐSSÉG,



           BIZTONSÁG –




          LÉGY RÉSEN!
          A DUE TALLÓZÓ MELLÉKLETÉBEN TAVASSZAL SOK OLYAN TÉMÁRÓL ESETT SZÓ, AMELYEK
          MINDENNAPJAINKAT VESZÉLYEZTETIK. HA NEM ISMERJÜK A SZABÁLYOKAT, VAGY JÓ HECCNEK
          7½1,. £7+£*1, $=2.$7  .¸11<(1 6«57+(7¾1. 7¸59«1<7  «6 0«* $11£/ ,6 .¸11<(%%(1
          9£/+$781. £/'2=$77£  +$ 1(0 ),*<(/¾1. 0$*81.5$ (/«**«  0267 ¸66=()2*/$/-8.
          A LEGFONTOSABB TUDNIVALÓKAT.


          Első a biztonság, gyalogosként is,   többek közt azért is jó választás, mert miközben
          hiszen mi vagyunk legsebezhetőbbek a   tekerjük, sportolunk, ami endorfint termel, illetve
          közlekedésben. A balesetek egy része   környezetbarát közlekedési eszköz is. Gyakori
          sajnos a járókelők figyelmetlensége miatt   baleseti forrás, hogy a kerékpárosok járművekre
          következik be. A takarásból, buszok   nem helyeznek első-hátsó lámpákat, és a
          mögül kilépő gyalogost nem nevezhetjük   biciklisek nem viselnek láthatósági mellényt.
          körültekintőnek. Te ne légy ilyen!  A gépkocsivezetők által elkövetett
            A szakértő elmondása alapján a   legveszélyesebb cselekmények a
           gyalogosokra nézve a kétsávos utak a   sebességkorlátozás jelentős túllépése, az
           legveszélyesebbek. Ugyanis azt gondolnánk   elsőbbségi szabályok megszegése, valamint
           naivan, hogy ha a külső sávban autózó   az ittas vagy bódult állapotú járművezetés.
           átenged minket, a belső sávban autózó is   Az ittas vezetéssel kapcsolatban zéró
           át fog. Erre azonban nincs garancia, hiszen   toleranciát vezettek be. A hatályos
           pont a belső sáv autósainak takarásából   Büntető Törvénykönyvünk szerint, ha valakinek
           léphetünk eléjük, ez sok balesetet is   a szervezetében a véralkoholszint meghaladja
           okoz. Ezért kell mind gyalogosként,   a 0,5 ezreléket, illetve 0,25 milligramm/liter
           mind autósként óvatosan, körültekintően   ezrelék levegőalkohol-koncentrációt, akkor ittas
           megközelíteni a gyalogátkelőhelyeket.  járművezetés vétségét vagy bűntettét követi
            Városokban valamivel egyszerűbb a   el, amely szabadságvesztéssel büntetendő.
           gyalogosok helyzete, hiszen aluljárók,   Ha a fenti értékek alatt van az elkövető
           közlekedési lámpák sokasága és járdák   véralkoholszintje, illetve levegőalkohol-  Fontos, hogy mindenkihez tiszta lappal
                                                                                forduljunk, hiszen mi is ezt várjuk el
           segítik a biztonságos haladásukat. Ezzel   koncentrációja, szabálysértési eljárás indul,
           ellentétben vidéken gyakran járda sincsen,   mely pénzbírságot von maga után.  másoktól. Külön törvény (és igen szigorú!)
           így a gyalogosok kiszorulnak az útpadkára.   Bűncselekmény esetében a helyszínen    szól arról, hogy mi is egyenlő bánásmódot
           Ez a helyzet több száz méteren is elnyúlhat,   elveszik a járművezető jogosítványát   érdemlünk, de nekünk magunknak is
           akár két falu közti távolságot is jelentheti. A   és büntetőeljárást indítanak. A vezetői   egyenlően kell másokkal bánnunk.
           KRESZ azt írja elő, hogy a gyalogosoknak   engedély elvételéről átvételi elismervényt   A nevünk, a hangunk, a képmásunk és
           a forgalommal szemben kell haladni. Ezt   ad az intézkedő rendőr, a jogosítvány   a rólunk készült felvételek mind a saját
           figyelmen kívül hagyni – akárcsak a többi   az illetékes okmányirodába kerül.   személyazonosságunkhoz tartoznak,
           szabályt – nagyon veszélyes, még akkor is, ha   Figyelmesnek és felelősnek kell lenni.   és a velük való visszaélés szintén
           megfelelő fényviszonyok között az autósok   Figyelni kell magunkra, hova lépünk,   szigorúan tilos. A névvel való visszaélés
           könnyebben meglátják a szabálytalanul   hol szállunk le bringáról, hol parkolunk   megnyilvánulhat a személyazonosságunkat
           közlekedő gyalogost. Éjjel pedig ugyanez   a kocsinkkal, és figyelnünk kell másokra   igazoló iratok hamisításában, egy oldalon
           a szabálytalanság egyenesen halálos   is. Így kerülhetjük el, hogy egy baleset   a mi nevünkkel való regisztrálásban, és
           gázoláshoz vagy balesethez vezethet, hiszen   áldozatai vagy okozói legyünk.   az ott való megnyilvánulásokban, de akár
           az autósok csak az utolsó pillanatban vehetik                       a mi nevünkben való levélküldemény
           észre a gyalogost. Célszerű valamilyen   Személyiségi jogok: pajzsunk   feladásában is. Ugyanígy a rólunk vagy
            fényvisszaverő ruhát, mellényt, táskát,   és fegyverünk            a hangunkról készült felvételekkel sem
            karpántot viselni az esti órákban, de a   A személyiségi jogok védelme az emberekre   szabad visszaélnie senkinek. Az esetleges
            legjobb, ha betartjuk a szabályokat.   életkortól, nemtől, bőrszíntől és világnézettől   közzétételt, megosztást megelőzően meg kell
             A fővárosban és máshol is egyre többen   függetlenül vonatkozik. Mindenkinek   kérdezzenek minket, és ahhoz beleegyezé
            pattannak nyeregbe, és kellemeset a hasznossal   joga van érvényesíteni személyiségi   sünket kell adnunk. Ugyanígy azonban mi
            összekötve biciklivel teszik meg az útjukat   jogait, amelyek csak nagyon különleges,   sem tehetünk közzé másokról felvételeket,
            a munkahelyükig vagy az iskoláig. A bicikli   kivételes esetekben korlátozhatók.  és nem élhetünk vissza a nevükkel.
                                                                                Az előzőekhez szorosan kapcsolódik a
         20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25