Page 13 - untitled
P. 13

0DWHN                                         PONT TE








                                                .DSRVYžUW°O 5L°LJ







                                                 ADOTT EGY 19 ÉVES SRÁC, AKI SZERINT A MATEKOS
                                                 VICCEK NEM VICCESEK, EZÉRT ELÉG NEHÉZ
                                                 MATEKTUDÁSSAL CSAJOZNI. A MATEKZSENIK NEM
                                                 MINDIG ELVARÁZSOLTAK, AZ ÉLET PEDIG NEM
                                                 MATEKFELADVÁNY, HOGY SOKAT GONDOLKODJUNK
                                                 RAJTA. BORBÉNYI MÁRTONNAL BESZÉLGETTEM.





          „Nem az a típus vagyok, aki leül és
          megcsinál írásban kétszáz szorzást” –
          kezdte a bemutatkozást Borbényi Márton,
          az 58. Nemzetközi Matematika Diákolimpia
          aranyérmese. A kaposvári Táncsics Mihály
          Gimnázium tanulójaként szerezte meg ezt
          az elismerést, mely elmondása szerint élete
          eddigi legnagyobb, de nem az egyetlen
          matematikával kapcsolatos eredménye.
          Eleinte csak kisebb, megyei versenyeken
          vett részt, itt szerezte első tapasztalatait.
          Márton már az általános iskola alsó
         tagozatában érdeklődött a reál tantárgyak,
         főképp a matematika iránt. Emiatt
         választotta a Táncsics Mihály Gimnázium
         matematika szakát, ahova bekerülve
         kezdett el járni országos versenyekre is.
          Ezen kívül Pósa Lajos matematikus
         hétvégi táboraiban is járt, melyről a
         következőket mesélte: „Általában 10-15
         tanuló vett részt ezeken a táborokon.
                                            ezüstérmet, többek között a Romanian
         Kis csapatokra osztottak minket, majd
         kikaptuk a feladatokat, de nem egy
                                            Masters of Mathematics-on és a Közép-
                                            európai Matematika Olimpián. Ez utóbbit
         helyben ülve kellett agyalnunk rajtuk.
         Közben játszottunk, fociztunk, de a
                                            ő csak „kisolimpiának” nevezte, s az   A feladványokat négy témakörből állították
         példákat észben tartottuk. Ez a szabad
                                            ezen való részvétel után elsődleges   össze: kombinatorika, algebra, geometria,
                                            céljának a nemzetközi „nagyolimpián”   számelmélet. A megmérettetésen
         gondolkodás, a kötetlenség volt az, ami
                                            való eredményes szereplést tűzte ki.  több mint 100 ország 600 diákja vett
         teljesen meg tudta változtatni a matekhoz
         való hozzáállásunkat. Egy teljesen más
                                              Egy olimpián való részvételhez előbb   részt. A versenyzők bevallása szerint
                                             felkészítő szakköröket kell látogatni, hiszen   az idei feladatok kifejezetten nehezek
         szemszögből mutatta meg a matematikát,
         mint ahogy azt az iskolában tanítják.”
                                             az ott jelenlévő diákok közül kerülnek   voltak, Márton 3 és fél feladat helyes
                                             ki az olimpiai csapat tagjai. Márton   megoldásával hozta el az aranyérmet.
         Márton szerint tehát maga a gondolkodás,
         a dolgok mögé látás a kulcs. Nem meglepő,
                                             már 11. osztályos kora óta jár el ilyen   „A Rióban töltött egy hét hatalmas
                                             foglalkozásokra. Idén 4 versenyfeladatsort   élmény volt a számomra minden
         hogy a matematikán belül a kombinatorikát
                                             kellett kitölteniük a jelentkezőknek,   szempontból. Egyik este például egy
         vallja a kedvenc területének, mert az ilyen
                                             ezek lepontozása alapján a 6 legjobban   srác 18. születésnapját ünnepeltük a
         feladatok megoldásánál kell a legtöbbet
         gondolkodni, de a legkevesebbet írni.
                                             teljesítő tanuló lehetett a delegáció tagja.   hotel 18. emeletén.” Márton a következő
          A versenyekre is hasonló egyszerűséggel
                                             A Nemzetközi Matematika Diákolimpiát   tanévtől az ELTE matematika szakán
         készül: előránt egy-két feladványt és
                                             a brazíliai Rio de Janeiro-ban rendezték   folytatja tanulmányait, a versenyeken
         elkezd gondolkodni. Minél többet, minél
                                             meg, erről Márton csak annyit mondott:   pedig mint szervező, és javító fog részt
                                             „Talán a legnagyobb nyeremény az utazás   venni. „Továbbra is érdekel a matek,
         jobban, annak érdekében, hogy a lehető
                                             volt”. Maga a verseny két délelőttön zajlott,   izgatottan várom az egyetemet. Ami
        legtöbb feladattípussal találkozzon. Ez
        a fajta gyakorlás meg is hozta számára
                                             a résztvevők kétszer 270 percet kaptak   pedig a versenyeket illeti: benn maradok
        a sikert: rangosabbnál rangosabb
                                             összesen hat, két könnyű, két közepes, és   a társaságban, csak a másik oldalról
                                             két nehéz feladat megoldására.    figyelem majd az eseményeket.”
        versenyeken szerzett arany-, illetve
                                                                                                             13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18