Page 12 - untitled
P. 12
PONT TE $ URYDWRW D 1HP]HWL 7HKHWVËJ 3URJUDP D] (PEHUL (U×IRUUÃVRN
0LQLV]WËULXPD ËV D] (PEHUL (U×IRUUÃV 7ÃPRJDWÃVNH]HO× WÃPRJDWMD
*LUO SRZHU
DUDQ\¦UHP D] (XU°SDL /HQ\
0DWHPDWLND 'LNROLPSLQ
PLUSZPONT, HA IDÁIG ELJUTOTTÁL A CIKK OLVASÁSÁBAN,
MIVEL AZ EMBEREK TÖBBSÉGE EGYENESEN MEGRIAD,
MIKOR SZEMBEKERÜL A MATEMATIKÁVAL BÁRMILYEN
FORMÁBAN. SZERENCSÉRE NEM MINDENKI VAN EZZEL
ÍGY. VANNAK OLYAN „ELVETEMÜLTEK”, AKIKNEK EGY-EGY
SZÉP BIZONYÍTÁS LEVEZETÉSE IS KIKAPCSOLÓDÁST JELENT.
BARAN ZSUZSA AZ UTÓBBI KATEGÓRIÁBA TARTOZIK.
Zsuzsa már egészen kiskorában kért
szüleitől feladatokat, amiket megoldhat.
Mivel mind anyukája, mind apukája
matematikus, így rengeteg logikai
feladványt tudtak adni kislányuknak.
Már akkoriban látszott Zsuzsán, hogy
van érzéke ezekhez, és lelkesen meg is
oldott minden problémát. Már általános
iskolában elkezdett versenyekre járni, majd
beiratkozott a Debreceni Fazekas Mihály
Gimnázium speciális matektagozatába.
„Az a matek, amit szeretek, nagyon
különbözik attól, ami a legtöbb embernek mindenki egyénileg versenyez. A diákok
eszébe jut a matek szó hallatán. Alapvetően matekfeladatokon, főleg bizonyítások során
a matematika nem a számolásról szól, mérik össze a tudásukat két versenynapon.
azonban aki nem akar komolyabban 3-3 feladatra áll 4,5-4,5 óra rendelkezésre. A
foglalkozni vele, az többnyire csak a csapatba való bekerülést hosszú felkészülés
számolásig jut el, ami nem annyira és válogató versenyek előzik meg, ezért kezdeményezte, hogy népszerűsítse a
érdekes. Ezért is van, hogy a matek is volt ez nagy szó Zsuzsi számára. „Egy tudományágat az ifjú hölgyek körében is.
egy tipikus nemszeretem-tárgy.” ilyen versenynél nem elég, ha az ember
Zsuzsiéknak volt elég idejük elmélyedni fogékony a matekra, ha tehetséges. Sokat Zsuzsi idén érettségizett és sikeresen
az anyagban heti 7 órában. Ennek is kell gyakorolni és tanulni is, hogy sokféle felvételizett a már említett cambridge-i
egyetemre, ahol nem meglepő módon
köszönhető, hogy már 10. osztályos megoldási módszerrel találkozz és ne a matematikát fog tanulni. Ez egyáltalán
tanulóként kijutott az IMO-ra, az versenyen kelljen magadtól kitalálnod
International Mathematical Olympiadre. azokat. Az eredményekben többet számít nem haszontalan, hiszen sok lehetőség
„A bejutás híre leírhatatlan örömöt és az, hogy mennyi munkát fektettél bele, mint rejlik ebben a szakban. Lehetsz elméleti
némi szorongást váltott ki belőlem. Először az, hogy mennyire ’tehetségesnek születtél’. matematikus, aki leginkább kutatással
nem akartam elhinni, hogy sikerült, majd Nem gondolom, hogy erre születni kell.” foglalkozik, de dönthetsz úgy, hogy
elkezdtem felmérni azt is, hogy mekkora Van egy diákolimpia kifejezetten lányok alkalmazott matematikus leszel, és
súlyú versenyről van szó.” A Nemzetközi részére is, az EGMO, a European Girls’ valamilyen cégnél helyezkedsz el. Ha
Matematikai Diákolimpiát minden évben Mathematical Olympiad, azaz Európai pedig rájössz, hogy mégsem matematikus
máshol rendezik. A résztvevő országok Leány Matematika Diákolimpia. Zsuzsa szeretnél lenni, akkor átszakosodhatsz
egy-egy csapatot küldenek a versenyre, ami ezen aranyérmet szerzett, míg a nemzetközi pl. fizikára. Zsuzsi sem teljesen biztos
középiskolás diákokból és két kísérőből áll. olimpián bronzérmet. Az olimpia lány abban, hogy mit szeretne, ezért idén
A csapat szó picit megtévesztő lehet, mert verzióját egyébként a cambridge-i egyetem októbertől nyitott szemmel vág bele
a külföldi egyetem világába.
12