Page 8 - due_tallozo_interaktiv_2015_majus_junius
P. 8

press of

„Elvont zsenik”

– a világ egy Asperger-szindrómás fiú szemével

          >  Ugyanúgy két lábuk és két karjuk van, mint nekünk. Látnak, hallanak, kíváncsiak,

          érdekli őket minden. Ha elmegyünk mellettük az utcán, vagy váltunk velük néhány szót,
          észre sem vesszük a különbséget. Akkor mégis miben különböznek tőlünk?
          Erre a kérdésre kerestünk választ Asperger-szindrómás évfolyamtársammal
          – akit nevezzünk Ákosnak – és fejlesztőpedagógusával.

          Lampert Kitti, Móri Táncsics Mihály            „Fontos számomra a műveltség, ezen                hogy valaki mindennap megérinti az egyik
          Gimnázium, Mór, az Év diákújságírója,          kívül szerintem a különböző vallásokból           zebra melletti villanyoszlopot, leül egy padra,
          középiskola, 1. helyezett                      meríteni lehet, ahogy mások gondolataiból         vagy belenéz egy szemetesbe. Ezek azonban
                                                                                                           hozzátartoznak egy Asperger-szindrómás
                                                         is, de segítségükkel jobban elhelyezhetjük        számára a mindennapokhoz, hiszen hajtja
                                                                                                           őket a belső kényszer, hogy mi lenne akkor,
          Maga az autizmus egy idegi-fejlődési           magunkat a világban. A kereszténység,             hogyha nem végeznék el ezeket a cselekvéseket.
                                                                                                           A mániák hozzátartoznak egy autista napi
          rendellenesség, ami csökkent mértékű           főleg a katolikus vallás a vezérfonal             rutinjához, ami egy biztos pont számukra. Ebből
                                                                                                           kifolyólag szeretnek mindent előre tudni, nem
          társadalmi kapcsolatokban, kommunikációs       számomra. Természetesen más vallásokat is         örülnek a változásoknak. Ákos a szabályokkal
                                                                                                           nem elutasító, segítségükkel szerinte sokkal
          képességekben, abnormális viselkedési és       tanulmányoztam, a buddhizmus lényege, a           könnyebben eligazodhat az életben. A rend is
                                                                                                           egy fontos szegmense a mindennapjaiknak.
          érdeklődési mintázatokban nyilvánul meg.       karma például megfogott: a sors szerint való      Amikor megkértem, hogy mutasson be egy
                                                                                                           autistára jellemző szokást, betolta a székeket
          Az Asperger-szindróma ennek egy árnyaltabb     gondolkodás, a szeretet törvénye. Foglalkozom     a helyükre, felakasztotta a kabátokat és

          típusa: ebben az esetben a páciens kiválóan    még japán, kínai és koreai írásjegyekkel is.              elpakolta a könyveit a táskájába.
                                                                                                                   Arra a kérdésemre, hogy hogyan
          képes szavakkal kommunikálni például írásban, Valamint történelemmel is. A két kedvenc                   viselkedik az iskolában, kihúzta
                                                                                                                   magát, felrakta mindkét kezét az
          de a kommunikáció kísérőjelenségeinek          korszakom 1938-1945 és 1914-1918 közé esik.”              asztalra és mereven figyelt előre
                                                                                                                   egy ideig, aztán elmagyarázta,
          (arckifejezés, testbeszéd, hanghordozás)       A jövőben ezek fényében el tudná képzelni         hogy ez miért jellemző rá órán:
                                                                                                           „Nem látnál mást, csak egy csendben ülő fiút
          értelmezése nehezen megy neki, a               magáról, hogy történész, teológus vagy filozófus  a második padban, aki próbál koncentrálni.”
                                                                                                           […]
          szemkontaktust nehezen viseli stb. Az Asperger- lenne, ehhez képest informatikát tanul, ami      (Terjedelmi okokból az írásból csak
                                                                                                           részletet tudtunk közölni, a teljes cikket
          szindrómára – az autizmussal ellentétben –     annyira nem érdekli, viszont azt tanácsolták      elolvashatod a DUE Online-on.)

          jellemző a normális ütemű nyelvi               A „mániák” egyébként hozzátartoznak az
          fejlődés, valamint az átlagos vagy
          annál magasabb intelligenciaszint.               az autisták mindennapjaihoz sokszor
          Ákos szerint az autisták elvont zsenik.              cselekvések formájában is.
          A kommunikációs nehézségek miatt

          keletkezett falak mögött igazán értékes

          emberek vannak. Minden autista kiemelkedően neki, hogy érdemes azt tanulni, hiszen manapság

          tehetséges valamiben. Amikor egy évvel ezelőtt informatikusra van szükség. Tudásszomjához

          tartottak nekünk egy előadást az autizmusról,  köze van annak is, hogy információmániásnak

          hogy megfelelően tudjuk kezelni Ákost, szóba   tartja magát, mindig mindenről tudni akar.

          került, hogy még egyelőre keresik a talentumát. A „mániák” egyébként hozzátartoznak az

          Mostanra kikristályosodott a helyzet, Ákos     autisták mindennapjaihoz sokszor cselekvések

          nem mindennapi érdeklődési körének hála.       formájában is. Számunkra furcsa lehet látni,

          8	 DUE Tallózó
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13