Page 8 - due_tallozo_interaktiv_2015_majus_junius
P. 8
press of
„Elvont zsenik”
– a világ egy Asperger-szindrómás fiú szemével
> Ugyanúgy két lábuk és két karjuk van, mint nekünk. Látnak, hallanak, kíváncsiak,
érdekli őket minden. Ha elmegyünk mellettük az utcán, vagy váltunk velük néhány szót,
észre sem vesszük a különbséget. Akkor mégis miben különböznek tőlünk?
Erre a kérdésre kerestünk választ Asperger-szindrómás évfolyamtársammal
– akit nevezzünk Ákosnak – és fejlesztőpedagógusával.
Lampert Kitti, Móri Táncsics Mihály „Fontos számomra a műveltség, ezen hogy valaki mindennap megérinti az egyik
Gimnázium, Mór, az Év diákújságírója, kívül szerintem a különböző vallásokból zebra melletti villanyoszlopot, leül egy padra,
középiskola, 1. helyezett meríteni lehet, ahogy mások gondolataiból vagy belenéz egy szemetesbe. Ezek azonban
hozzátartoznak egy Asperger-szindrómás
is, de segítségükkel jobban elhelyezhetjük számára a mindennapokhoz, hiszen hajtja
őket a belső kényszer, hogy mi lenne akkor,
Maga az autizmus egy idegi-fejlődési magunkat a világban. A kereszténység, hogyha nem végeznék el ezeket a cselekvéseket.
A mániák hozzátartoznak egy autista napi
rendellenesség, ami csökkent mértékű főleg a katolikus vallás a vezérfonal rutinjához, ami egy biztos pont számukra. Ebből
kifolyólag szeretnek mindent előre tudni, nem
társadalmi kapcsolatokban, kommunikációs számomra. Természetesen más vallásokat is örülnek a változásoknak. Ákos a szabályokkal
nem elutasító, segítségükkel szerinte sokkal
képességekben, abnormális viselkedési és tanulmányoztam, a buddhizmus lényege, a könnyebben eligazodhat az életben. A rend is
egy fontos szegmense a mindennapjaiknak.
érdeklődési mintázatokban nyilvánul meg. karma például megfogott: a sors szerint való Amikor megkértem, hogy mutasson be egy
autistára jellemző szokást, betolta a székeket
Az Asperger-szindróma ennek egy árnyaltabb gondolkodás, a szeretet törvénye. Foglalkozom a helyükre, felakasztotta a kabátokat és
típusa: ebben az esetben a páciens kiválóan még japán, kínai és koreai írásjegyekkel is. elpakolta a könyveit a táskájába.
Arra a kérdésemre, hogy hogyan
képes szavakkal kommunikálni például írásban, Valamint történelemmel is. A két kedvenc viselkedik az iskolában, kihúzta
magát, felrakta mindkét kezét az
de a kommunikáció kísérőjelenségeinek korszakom 1938-1945 és 1914-1918 közé esik.” asztalra és mereven figyelt előre
egy ideig, aztán elmagyarázta,
(arckifejezés, testbeszéd, hanghordozás) A jövőben ezek fényében el tudná képzelni hogy ez miért jellemző rá órán:
„Nem látnál mást, csak egy csendben ülő fiút
értelmezése nehezen megy neki, a magáról, hogy történész, teológus vagy filozófus a második padban, aki próbál koncentrálni.”
[…]
szemkontaktust nehezen viseli stb. Az Asperger- lenne, ehhez képest informatikát tanul, ami (Terjedelmi okokból az írásból csak
részletet tudtunk közölni, a teljes cikket
szindrómára – az autizmussal ellentétben – annyira nem érdekli, viszont azt tanácsolták elolvashatod a DUE Online-on.)
jellemző a normális ütemű nyelvi A „mániák” egyébként hozzátartoznak az
fejlődés, valamint az átlagos vagy
annál magasabb intelligenciaszint. az autisták mindennapjaihoz sokszor
Ákos szerint az autisták elvont zsenik. cselekvések formájában is.
A kommunikációs nehézségek miatt
keletkezett falak mögött igazán értékes
emberek vannak. Minden autista kiemelkedően neki, hogy érdemes azt tanulni, hiszen manapság
tehetséges valamiben. Amikor egy évvel ezelőtt informatikusra van szükség. Tudásszomjához
tartottak nekünk egy előadást az autizmusról, köze van annak is, hogy információmániásnak
hogy megfelelően tudjuk kezelni Ákost, szóba tartja magát, mindig mindenről tudni akar.
került, hogy még egyelőre keresik a talentumát. A „mániák” egyébként hozzátartoznak az
Mostanra kikristályosodott a helyzet, Ákos autisták mindennapjaihoz sokszor cselekvések
nem mindennapi érdeklődési körének hála. formájában is. Számunkra furcsa lehet látni,
8 DUE Tallózó