Page 3 - due_tallozo_interaktiv_2020_marcius
P. 3

HELLO BROTHER
           Biciklizés

                                                                 vagy


           halálfutam?










           Nemrég hallottam egy rádióműsorban,   suhan el mellettem egy kerékpáros a
           hogy Magyarország élen jár Európában a   járdán. Ilyenkor mindig felmerül a kérdés
           kerékpárutak építésében, ha összevetjük a   bennem, mint alkalmi biciklis, hogy hol
           kilométereket a lakossággal. Ez kellemesen   lehetne akadálymentesen tekerni, ahol
           hangzatos kijelentés, de míg a holland   nem vagyunk veszélyeztetve és másokat
           közlekedési kultúrában egy bicikliút   sem veszélyeztetünk, ha nincs bicikliút.
           sokszor egy sávnyi autóúttal felér, és
           a kihasználtsága is jóval magasabb   A KRESZ-ben kismillió szabály vonatkozik
           ezeknek az utaknak, addig nálunk a   arra, hogy mit értünk biztonságos közlekedés
           bringások gyakran az életükért küzdve   alatt, mégis sokszor úgy tűnik, ha kerékpárra
                                            pattanunk, mintha elfeledkeznénk ezekről.
                                            A KRESZ szabályait a bringásoknak
                                            is be kell tartani, a saját biztonságuk
                                            érdekében, és a többi közlekedőében.






                                                                             Épp ezért két kerékre szállva mindig
                                                                             elfog némi szorongás. Most is a jó idő
                                                                             beköszöntével előkaptam a garázsból
                                                                             a cangámat. Szerencsére kisvárosból
                                                                             származom, így pontosan tudom, melyek
                                                                             azok a kihalt utcák, utak a környéken, ahol
                                                                             nem kell attól félnem, hogy letolnak az útról.
                                                                             Pesten például nem mernék biciklire ülni
                                                                             azokon a helyeken, ahol nincs bicikliút.
                                                                             Rosszul vagyok a látványtól, mikor a körúton
                                                                             szlalomoznak egy szál farmerben és pólóban
                                                                             a bringások, én erre képtelen lennék. Úgy
                                                                             gondolom a környezetért, a kibocsátás
           egyensúlyoznak a vékony sávban, ami   Tudni kell, hogy kinek van elsőbbsége, meg   csökkentéséért is fontos lenne, hogy többen
           elválasztja őket a forgalmas autóutaktól.  is kell adni, és figyelni, hogy mi megkapjuk-e?  tekerjünk az iskolába, a munkahelyünkre,
                                            Körülnézni, látni és látszani, na meg hallani!   de ez addig nem lesz megvalósítható, míg
           Itt a tavasz, itt a bicikli szezon, és   A közlekedésben a hallás is életet menthet.   nem épül jobban ki a kerékpárúthálózat, a
           közlekedjen bárhogy is az ember, nagyfokú   Végül pedig az irányjelzés az, amit nem   bringások nem közlekednek szabályosabban
           figyelemre van szüksége. Autósként nagy   lehet eleget gyakorolni. Mielőtt a biciklit   és figyelmesebben, és nem érzik az olyan
           koncentrációt igényel, hogy a semmiből   választjuk közlekedésre, üssünk fel egy   egyszerű emberek, mint én, biztonságba
           felbukkanó két keréken száguldókat   KRESZ-könyvet, vagy nyissunk meg egy   magukat miközben közlekednek.
           észrevegyük, ahogy gyalogosként is néha   weboldalt, és pörgessük át a legfontosabb
           halálfélelem fog el, mikor a semmiből   táblákat és közlekedési szabályokat!             (Szalai Bogi)


           IMPRESSZUM • DUE Tallózó – Válogatás az ország diáklapjaiból
           A DUE Médiahálózat és a DUE Médiaügynökség havilapja • 2020. március, XXII. évfolyam, 3. szám • Lapmenedzser: Zala Orsolya • Főszerkesztő: Berei Dániel •
           Főszerkesztő-helyettes: Szalai Boglárka • Rovatvezetők: Szalai Boglárka (Press of), Szalai Boglárka (Kultúra), Vadász Viola (Vlog-túra) • Márciusi szerzőink: Bogdán
           Noémi, Bodor Julcsi, Glacz Norbert, Lami Krisztofer, Panulin Boglárka, Pap Rebeka, Szalai Boglárka, Vadász Viola, Velek Domonkos, Vörös Rebeka • Kiadja a DUE
           Produceri Iroda Kft. és a Diák- és Ifjúsági Újságírók Országos Egyesülete • Levelezési cím: 1583 Budapest, Pf. 14. • Telefon/fax: +36 1 222 8213 • Hirdetésfelvétel: DUE
           Médiaügynökség, 1148 Budapest, Örs vezér tere 11. • Tel.: +36 1 220 5844 • E-mail: due@due.hu • Honlap: www.due.hu • A DUE Tallózó olvasható az interneten is:
           www.duetallozo.hu
           Nyomdai előkészítés: ArtCentrum • Nyomda: Pauker Nyomda • Nyilvántartási szám: 3.4.1/891/1999 • ISSN 1585-5201 • Megjelenik évente nyolcszor. • A lapot a
           DUE Médiaügynökség terjeszti ingyenesen a DUE Rádió Országos Iskolarádió Hálózatának 350 iskolájában, és további 500 oktatási intézményben. • A DUE Mé-
 A tehetséges diákújságírókat és a DUE Tallózót a Nemzeti Tehetség Program,   diahálózathoz a diáklapot beküldő szerkesztőségek automatikusan hozzájárulnak az utánközléshez, a cikkek rövidítéséhez, stilizálásához. • Az iskolaújságokból
 az Emberi Erőforrások Minisztériuma, és az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő támogatja.  átvett publikációk tartalmáért a DUE Tallózó nem vállal felelősséget.
                                                                                                                3
   1   2   3   4   5   6   7   8