Page 12 - DUE Tallózó 2019. szeptember.pdf
P. 12

PONT TE            $ URYDWRW D 1HP]HWL 7HKHWVËJ 3URJUDP  D] (PEHUL (U×IRUUÃVRN  URYDYDYDDWRWRWRWRRRRWWW W WW DD 11HHP]HWHWL 7H7H7H77 KHKHKHKHWVVWVWVËJËJËËJËJ 333333URURURRU JUJUJUJUJJ DPDPDPPPDPDPP      D]D]D]D]] (((PEPEPPEHUHUHUHUHUULLLLL (U(U(U(U(U(U××I×I×I× RUUÃUÃVRVRRNN N
                                  $
                                  0L
                                  0 0
                                  0LQLV]WËULXPD  ËV D] (PEHUL (U×IRUUÃV 7ÃPRJDWÃVNH]HO× WÃPRJDWMD QLQLV]V]V]V]V]WËWËWËWËULULU XPD  ËV D]] ((PEPEHUH L (U×IRURUR UÃUÃUÃVV 7Ã7Ã7Ã7ÃPRRPRPRPRRP JDJDJJDJDJ WÃWÃWÃVNVNVNH]H]HOHOHO×× × WÃWÃÃPRPRPRPRJJJ
       3URJUDPR]G PDJDG





       $]HUEDMG]VžQLJ








       AZ INFORMATIKA, SZÁMÍTÓGÉPEK,
       TELEFONOK, OKOS ÓRÁK ÉS MÉG SZÁMOS
       SZÁMÍTÁSTECHNIKAI ESZKÖZ SZERVES RÉSZE
       AZ EMBEREK ÉLETÉNEK. NINCS OLYAN NAP,
       $0,.25 1( +$6=1£/1£1. ·.(7  0,1'(1.,
       «57 +2==£  9$1  $.,1(. 0«/<(%% $ 78'£6$
       ÉS VAN, AKI CSAK FELHASZNÁLÓ SZINTEN
       $/.$/0$==$ $ .¾/¸1%¸=· $332.$7  9$-21
       0,%(1 0£6 $ 0,1'(11$3, ,1)250$7,.$
       «6 $=  $0,7 1$*< 1£1'25 .«39,6(/  $.,
       %521=«50(6 /(77 $      (6 $=(5%$-'=6£1,
       ,1)250$7,.$, ',£.2/,03,£1"






       Nándor végzős tanulója a budapesti Fazekas
       Mihály Gimnnáziumnak. Informatika iránti
       érdeklődése még kisiskolásként alakult   programozni, ami már
       ki. Amíg kortársai a legóval játszottak és   egy sokkal komolyabb
       várakat építettek belőle, ő lego robotokat   szint az előző kísérlethez képest.
       programozott. „No, ezt még nem úgy kell
       elképzelni, mint egy összetett kódnyelvű,   Ezek után sem volt megállás, Nándor
       hosszú parancsokat tartalmazó listát”  –   részt vett a Nemes Tihamér versenyen
       mondta Nándor, hanem vizuális felületen   és Informatikai OKTV-n, ahol harmadik
       blokkokat pakolt egymásra, ami annyit   helyezést ért el. Ilyen sikerek után egyértelmű   azt jelenti, hogy a lehető leggyorsabban
       jelent, hogy egy kész parancsokat tartalmazó   volt számára, hogy ezen a pályán szeretne   fusson le az algoritmus kb. olyan egy-két
       eszköztárból lehet kiválasztani azt, hogy   a jövőben is érvényesülni, minél többet   másodperces időlimit alatt, ne használjon
       a robot mit és hogyan csináljon. Ezen   tudni, s minél jobban belemerülni a   túlságosan sok memóriát és szintetikailag
       folyamaton keresztül a kisebb korosztály   számítástechnika és a programozás bugyrába.   is egy helyes kódot kell létrehozni.
       számára is könnyedén érthetővé válik az,   Amikor ideje engedi különböző szakkörökre
       hogy a programok hogyan néznek ki, és mi,   jár és versenyfelkészítő teszteket old meg.   A verseny minden percében lehet tudni,
       mire épül. Csak egy példa: van egy robot és                          hogy a résztvevőknek hány pontja van, mivel
       20 lehetséges parancs. Kiválasztjuk, hogy   Ennek tudatában nem volt kérdés, hogy   a megoldásokat bármikor be lehet küldeni
       álljon fel, sétáljon el az ajtóhoz, majd nyissa   egyszer ő is szeretne ott lenni az IOI-n azaz a   és a kiértékelő rendszer ezt pár perc alatt
       ki. Ha ezt fordított sorrendben tesszük   Nemzetközi Informatikai Diákolimpián. 2019   feldolgozza, az eredmény azonnal látható,
       meg, akkor viszont a szerkezet nem tudja   nyarán Azerbajdzsánban ez meg is történt   így még van esély rá, hogy javíthassanak,
       értelmezni, tehát nem tudja teljesíteni az   és nem csak, hogy részt vett rajta, hanem   pontosíthassanak rajta, esetleg egy
       utasításokat. Ez volt az életében az a pont,   egy bronzéremmel érkezett haza. Elmondta,   teljesen más szemszögből közelítsék meg
       ami elindította az informatika és azon belül   hogy nagyon nagy élmény volt számára, mert   a problémát, több pont reményében.
       is a programozás felé haladó úton Nándort. A   rengeteg érdekességet tudott meg az országról
       „legózás” sokat segített abban, hogy azonnali   a helyi magyar nagykövetség jóvoltából.   Ha valaki ilyen pályára készül, Nándor
       visszajelzést kapjon arról, hogy amit csinál,                        azt tanácsolja neki, hogy járjon el minél
       az jó. Nem egy hiba üzenet van, hanem   A versenyen öt óra alatt kellett három   több szakköre, amit iskola, vagy város
       azonnal kézzelfogható eredmény, ami egy   feladatot megoldani, amiket úgy kell   szervez és minél több versenyfeladatot
       ilyen elektronikus világból sokszor hiányzik.   elképzelni, hogy egy matematikailag is   oldjon meg szabadidejében, mert
                                          precízen definiált problémára kell a lehető   ezektől lehet a legtöbbet fejlődni.
       Ezen a vonalon tovább haladva Nándor   leghatékonyabb algoritmust megírni. Az
       hatodik osztályos korában elkezdett C++-ban   hogy leghatékonyabb az ebben az esetben     (Ihos Iringó Bea)
       12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17