Page 14 - due_tallozo_interaktiv_2019_januar-februar
P. 14

PONT TE           $ URYDWRW D 1HP]HWL 7HKHWVËJ 3URJUDP  D] (PEHUL (U×IRUUÃVRN
                                 0LQLV]WËULXPD  ËV D] (PEHUL (U×IRUUÃV 7ÃPRJDWÃVNH]HO× WÃPRJDWMD

       1DJ\RQ YHV]¦O\HV /HJR







       „NAGYON VESZÉLYES LEGO” – EZT JELENTI
       MOHÁCSI ZSOMBOR SZÁMÁRA A KÉMIA. A FIÚ
          «9(6 «6 $ %8'$3(67, 0½6=$., (*<(7(0
       (/6·«9(6 9(*<«6=0«51¸. +$//*$7µ-$  6=£026
       .«0,$ 9(56(1<(1 )25'8/7 0(* .¸=«3,6.2/£6
       «9(, $/$77 «6 -(/(17·6 (5('0«1<7 «57 (/
       7¸%%(. .¸=7 $= 256=£*26 .¸=«3,6.2/$,
       TANULMÁNYI VERSENYEN IS.





       Eleinte a fizika érdekelte, csak később nyitott
       a kémia felé, nagyjából 7-8. osztályos korában
       kezdett el komolyabban foglalkozni vele. A
       szerves kémiát találta a legérdekesebbnek,
       ugyanis szerinte „majdnem ugyanolyan,
       mint a kedvenc gyermekkori játéka, a Lego.
       Minden csoportra, elemre lehet úgy tekinteni,
       mint egy kis darabra. Ha azokat különböző
       módon összerakod, akkor más-más dolgot
       kapsz. Bárhogy szétszedheted, és bárhogy
       összerakhatod, szinte bármilyen formában.”

       Kétszer is elindult az országos
       tanulmányi versenyek „Szent Grálján”
       ezen a megmérettetésen az első évben
       a tizenharmadik, míg második évben
       a harmadik helyezéssel tért haza.

       „Két okból mentem OKTV-re. Az egyik az volt,
       hogy nagyon kompetitív vagyok, mindenben
       és még annál is több dologban versenyzek.”
       Zsombor elmondta, hogy a másik ok az
       egyik régi kémiatanára volt, ő ösztönözte.
       „Kitaposta belőlünk a maximumot és még
       többet” – mesélte nevetve. Versenyekre
       küldte a diákjait és feladatsorokat vitt nekik,
       hogy jobbak legyenek. „Nagyon dolgoztatott
       minket és így középiskola első évétől kezdve
       folyamatosan országos versenyekre jutottunk
       be pár barátommal. Egyszerre több emberrel
       is tudott dolgozni és ilyen magas szintre
       helyezni őket. Ő nagyon sokat segített nekem.”
                                         Karriert leginkább a gyógyszerészetben   szerkezetét. Leginkább ilyen irányba próbálok
       Elmesélte, hogy ilyen előkelő helyezést még   tudna elképzelni magának. „Melyik   majd specializálódni a tanulmányaim során.”
       nem ért el, de számos másik versenyen   receptorhoz melyik molekula illik,
       nyújtott eredményére büszke. Ezek között van   hogyan oldjuk meg, hogy az a molekula   Zsombor elmesélte azt is, hogy már 8.
       például az Irinyi János Országos Középiskolai   ne reagáljon másként, pont oda kerüljön,   osztályos korában eldöntötte, hogy a
       Kémiaverseny, ahol 10. osztályos korában   ahova mennie kell, és hogyan állítsuk elő   kémiával szeretne foglalkozni, ezért ilyen
       második helyen végzett. Ugyanebben az   a molekulát jó termelési százalékkal. Az   szakra jelentkezett középiskolába. Az, hogy
       évben részt vett egy csapatversenyen, ahol   üzem megtervezése is érdekel, hogy hogyan   vegyészmérnök szeretne lenni 3 évvel később
       hatodik helyen végeztek. „Sokkal képzettebb,   lehet ezt lépésről lépésre felépíteni. Engem   körvonalazódott benne. „A szüleim és a
       nálunk idősebb emberekkel versenyeztünk”   főleg a mechanizmusok fogtak meg, hogy   nagyszüleim is vegyészmérnöki pályáról
       – emlékezett vissza. Egy évvel később   hogyan lehet elintézni, hogy a molekula   jöttek, így mondhatni, beoltottak a kémia
       ért el első helyezést a Curie Kémia   adott része változzon meg megfelelően,   szeretetével, bár sose forszírozták.”
       Emlékversenyen, ami szintén országos volt.   bizonyos csoportot kicserélni, jól átalakítani a   (Vida Zsanka)
       14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19