Page 15 - due_tallozo_interaktiv_2019_januar-februar
P. 15
PONT TE
%DUELH KHO\HWW
N¦PFVĎ
MÍG MÁS GYEREKEK BARBIE-VAL JÁTSZOTTAK
A BABAHÁZAIKBAN, HRUBY LILI 4 ÉVES KORÁBAN
KÉMCSÖVEKET PAKOLGATOTT A KLINIKÁN, AHOL
AZ APUKÁJA ORVOSKÉNT DOLGOZOTT. TALÁN INNEN
ERED A TUDOMÁNYOK IRÁNTI SZENVEDÉLYE,
ÉS AZ OTTHONUKBAN MEGTALÁLHATÓ RENGETEG
25926, .¸1<9%·/ '( (*< %,=726 $ .«0,$ «6
A BIOLÓGIA MINDENNAPI RÉSZE AZ ÉLETÉNEK.
A program egy hosszú folyamat, középiskolán
túlívelő. Havonta egyszer megnéznek egy
hasonló jellegű előadást, és hozzá kapnak
„tananyagot”, amit később számon is kérnek
rajtuk. Aki komolyan gondolja (mert lehetőség
van csak az előadások megtekintésére
is), mint például Lili, annak számolják a
pontjait. A legjobb 3 diák az országban
az összesítés után teljes konzíliumot kap
a szegedi orvosi részre, és külön tanítják
többnyire Nobel-díjas tudósok, akikkel együtt
kutathat később. A program célja minél több
ilyen palántát nevelni, hogy majd egyszer
beállhassanak a Nobel-díjasok sorába.
Ezek mellett Lili már most készül az OKTV-re,
barátkozik a feladatokkal, azok nehézségeivel,
de a legtöbb ismerős neki, mert a kémiatanára
nagyon hasonló feladatokat visz gyakorolni a
dolgozatok előtt. Egyelőre inkább célkitűzései
vannak, első sorban az, hogy tisztában legyen
„A biokémia számomra a lehető az összes feladattípussal. A következő lépés
legkellemesebb keverék, pont azt a két bármilyen nyelven, mivel Lili tud németül, a tényleges rutinszerzés, valamint a helyes
területet fedi le, amivel később foglalkozni angolul, és már kínaiul tanul. Persze ott megoldásra törekvés. De a cél mindenképp
szeretnék, amiben majd kutatok, hogy van még neki a Szent Györgyi-program is. a döntő, majd a dobogó legfelső foka.
valami újat adhassak az emberiségnek. Ha
metaforákkal kéne megfogalmazni: olyan A képzésre Lili kémiatanára hívta fel „A jövőt illetően soha nem lehet elég biztos
mintha a két kedvenc színemből horgoltak a figyelmét. Ez a program tele van az ember magában, de úgy tervezem, hogy
volna nekem sálat; mindkét színt hordanám lehetőségekkel, és teljes mértékben az ő orvosként fogok dolgozni. És hogy hogy
külön-külön is, de egyben meg aztán főleg.” érdeklődési köréhez kapcsolódik. „Gondoltam jön ide a kémia? Véleményem szerint a
miért is ne jelentkezzek, hiszen pont a két biológia, ezáltal az orvostudomány fontos
Az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium kedvenc tantárgyamról van szó. Az első alappillére a kémia. Kezdve a neuronok
10. osztályos tanulójaként Lili fakultáció- előadáson mondtak el mindent. Az előadás kommunikációja, a szinapszistól egészen
választás előtt áll, de már most részt vesz során kipróbálhattuk, hogy milyen irányítani az örökítőanyagig, a DNS-ig. Ha kicsit
a kémia szakkörön, így nap, mint nap a másik embert, a saját gondolatainkkal, konkrétabbat kéne mondanom, mindenképp
találkozik a biokémiával, de nem elégszik mozdulatainkkal. Elég misztikusnak tűnik, az aggyal szeretnék foglalkozni, esetleg
meg ennyivel. Követi a tudományos világ tudom, de megszorítottam a kezem, és egy annak a molekuláris biológiai részével, ami
történéseit is: cikkeket, tanulmányok olvas, elektródával összekötött osztálytársam is – komoly (bio)kémiai ismeretet igényel.”
minden jöhet, ami a témához kapcsolódik nem készakarva – ökölbe rántotta a kezét.” (Bogdán Noémi)
15