Page 19 - 01.pdf
P. 19

TUDÓS CSAJOK





































       $ IL]LND OHJL]JDOPDVDEE EXJ\UDL






       ·6=,17( /(6=(. 9(/('  .('9(6 2/9$6µ  $ 9¸5¸6 -8',7 £/7$/ 7$57277
       %,2/µ*,$ (/·$'£6+2= 0«* &6$. &6$. .21<¯7277$0 9$/$0(11<,7
       '( (= $= $/.$/20 0(*,==$6=7277 5(1'(6(1  62. 62. ',$*5$0  *¸5%(
       6=£0g $=«57 0,1'(1 7·/(0 7(/+(7·7 0(*7(6=(. $11$. «5'(.«%(1
       +2*< 0(*)(/(/·(1 78'µ6¯76$. $ 78'µ6 &6$-2. .¸9(7.(=· 352*5$0-£5µ/


       Ezúttal terepre mentünk és meglátogattuk   hogy hova csapódott be a részecske.   valami eltérés, elküldi a fizikusoknak,
       a MTA Wigner Fizikai Kutatóközpontot.   Ezzel a találmánnyal indult versenyeken   hiszen ezeken a képeken van rajta az, amit
       Fizikus tudós csajunk ezúttal Molnár   is, amire a lányokat is ösztönözte, hiszen   még nem ismerünk. Ennek a projektnek
       Janka Sára volt, aki már kilencedikes kora   kiváló lehetőség új kapcsolatokat szerezni,   azért van jelentősége, mert segítségével
       óta itt tölti idejének nagy részét. Most az   kiélni a kreatív énedet. De Janka nem   bebizonyították, hogy a standard modell
       ELTE-re jár, másodéves fizika alapszakos.  állt meg a versenyeknél. Mivel a gépet   igaz. Hogy mi az a standard modell? Egy
                                         középiskolások számára fejlesztette ki,   olyan sablon, ami a Föld bolygón mindenre
       A körtúra előtt tartott egy félórás előadást,   ezért a mai napig járja az iskolákat és   ráhúzható. Mindenre. Janka és Tamás
       melyben beszélt szakmai életútjáról. Már   népszerűsíti a fizikát. Janka pályafutása   egyaránt sajnálja, hogy ilyen lényeges
       kicsiként érdekelte a fizika, de egy nyári   során megtanulta, hogy ha van egy célod,   dolgokat nem tanítanak meg az iskolában,
       táborban döntötte el véglegesen, hogy   akkor semmiképpen sem szabad feladni, meg   de ennek az is az oka, hogy ezek már
       ő ezzel szeretne foglalkozni. A táborból   kell érte küzdeni, minden akadályt legyőzve.  magas fokú matektudást igényelnek.
       hazatérve mágneses térben növesztett
       retkeket, napelemet készített, de egyikkel   Janka társelőadója, Vámi Tamás Álmos   Az előadások után megnézhettük Janka
       sem ért el különösebb sikereket. Ezek után   szerint a fizika célja a világ megismerése   detektorait, és Tamás egy pár monitoron
       a fejébe vette, hogy szeretne építeni egy   és válaszok keresése a nagy kérdésekre.   megmutatta a CERN-beli gépet, melyet
       detektort. Hamar Gergő segítségével ez   Jankával együtt dolgoznak egy CERN   távvezérléssel innen, Budapestről is lehet
       meg is valósult, és rövidesen működőképes   által kiírt projekten, mely szintén egy   irányítani. A lányok ezt az alkalmat is
       is lett a szerkezet. A gép lényege, hogy   ilyen kérdésre keresi a választ egy 30   nagyon élvezték, sok-sok kérdést tettek fel.
       a belé lövellt részecskék mozgását   méter hosszú részecskeütköztetővel a föld   Legközelebb az ELTE TTK Természetrajzi
       követi és egy grafikonra vetíti azokat.   alatt Svájc és Franciaország határán. Az   Múzeum- Ásványtárába látogatunk
                                         ütköztetőben található egy pixeldetektor,   el, ami a földrajz megszállottjainak
       Ez a grafikon elég bonyolult, a    ami 125 megapixeles felbontásban   kedvez. Színes kövekre fel!
       középiskolások számára nehezen    készít 3D-s képeket, szám szerint 40
       értelmezhető, így Janka feltalált egy   milliót másodpercenként. A képeket
       elektronikát, ami kis, piros ledekkel mutatja,   egy program szelektálja, majd amin van       (Koós Niki)
                                                                                                          19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24